tempelier
Artikelen: 0

Re: Leeftijdsverschil: strafbaar?

anusthesist schreef:  
16 is een andere categorie volgens de wet dan 15. Als een 16-jarige seks heeft met een 15-jarige, dan kán de 16-jarige strafbaar zijn. 

Het is inderdaad vrij krom, maar dat is inherent aan leeftijdsgrenzen verbinden aan wetgeving, zonder te kijken naar de daadwerkelijke volwassenheid van een persoon. Ik ken mensen van 28 die zich gedragen als een 15-jarige en één van mijn neefjes die 17 is, gedraagt zich al heel volwassen en zou door het leven kunnen als een 30-jarige. Maar goed, ergens moet je een grens trekken natuurlijk.

Je krijgt dus inderdaad kromme situaties zoals:
16 en 15 is strafbaar
40 en 16 is niet strafbaar
Het kan nog vreemder.
Jongen is 14jaar.
Meisje is 13j en 8maanden.

Ze hebben geregeld sex maar dat is niet strafbaar. (misschien wel onwenselijk)
Dit blijven ze doen.
Na twee jaar is de jongen dan ineens strafbaar.
Weer vier maanden later niet meer.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Adrianpascal

Op 13 februari 2015 zijn nieuwe richtlijnen ingegaan zoals gepubliceerd in de Staatscourant Nr. 4052 onder "Richtlijn voor strafvordering sexueel misbruik minderjarigen, datum inwerkingtreding 01-03-2015.

Onder 12 jaar blijft altijd strafbaar met als reden dat er per definitie geen sprake kan zijn van consensueel sexueel kontakt.
Boven 12 jaar wordt per het geval bekeken, maar stelt het OM dat er niet snel sprake zal zijn van volledige consensualiteit, bv. bij een groot leeftijdsverschil.
In Duitsland kun je als 14-jarige voor sexueel misbruik veroordeeld worden als je sexueel contact hebt met een 13-jarige. Een voorbeeld hiervan is de zgn. "Knutschfleck-casus" (14-jarige jongen met 13-jarige vriendin, niet echt sex gehad, was bevoelen van haar bedekte geslachtsdelen was consensueel, krreg 60 uur werkstraf).

Bij beide zijn toch vraagtekens te stellen, zeker waar het betreft homosexuele jeugdigen, in mijn geval jongens, neem aan dat het ook voor meisjes opgaat, maar dat is niet mijn onderzoeksgebied.
Dat is dan een thema wat eerder thuishoort in het subforum over psychologie en sociologie.
evelinetje

Hallo , ik zou graag iets willen weten

Ik heb een jongen leren kennen ik vind hem heel leuk enz en wil een relatie

Ik ben 15 word in maart pas 16 maar mijn gewone vriend is 22 kwil echt wel een relatie

Zwz willen we allebei nog geen sex maar ben bang dat hij in t gevang zou zitten ik begrijp eerlijk gezegd niet wat daar erg aan is oke we verschillen 7 jaar maar als je dan ouder bent dan mag er wel 50 jaar tussen zitten ? Gelieve zo snel mogelijk iets te laten weten
Adrianpascal

@Evelinetje: Streng theoretisch gezien is jouw vriend strafbaar wanneer jullie met elkaar vrijen, denk echter dat het bij jullie in Nederland wel loslopen zal. Omdat de richtlijn nog zo nieuw is, kan ik hier ook nog weinig over zeggen vanuit Berlijn. Ik ga komende weken vanwege mijn eigen oderzoek kontakt opnemen met een kollega uit de rechtswetenschappen om mij verder te laten informeren.
Zou je hier in Duitsland wonen is de kans dat je vriend daadwerkelijk voor de rechter moet verschijnen veel groter, mede gezien de enome morele paniek die hier heerst. Hier zou je vriend zich dan schuldig gemaakt hebben aan misbruik van jeugdigen (jeudige is vanaf 14 jaar). Wij onderscheiden  hier het misbruik van kinderen en het misbruik van jeugdigen (Straftaten gegen die sexuelle Selbstbestimmung).
Voor werkelijk goed advies kun je je denk ik beter tot de Kinderrechtswinkel wenden.
Rhiannon
Moderator
Social:

Je vraag wordt al beantwoord in een aantal berichten hierboven. Lees het hele topic eens goed door en je weet precies waar je aan toe bent.
Contra principia negantem disputari non potest.
Rhiannon
Moderator
Social:

Opmerking moderator

In de bijdragen in dit topic is al duidelijk antwoord gegeven op alle vragen over leeftijdsverschil. Steeds wordt echter dezelfde vraag herhaald, zij het in andere bewoordingen, zonder dat de vraagsteller kennelijk door het topic heeft gescrolld om de soms uitvoerige antwoorden te lezen.

Omdat het topic nu echt wel uitentreuren is behandeld, wordt het gesloten.
XJ19

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een relatie met een jongen die ouder is dan ik. Hij is 23 en ik ben 15 (word volgend jaar pas 16). Mijn ouders keuren de relatie niet af, maar ik ben bang dat hij strafbaar is aangezien ik nog minderjarig ben. We hebben nog geen sex gehad en zijn dat voorlopig ook niet van plan. We hebben alleen nog maar gezoend en verder gaan dan dat zijn we nog niet van plan. Mijn vraag is: is hij strafbaar omdat ik 15 ben en hij 23 ookal hebben we geen seks gehad of iets?  
aadkr
Pluimdrager

misschien is het een tip om het aan je huisarts te vragen.
wat je ook kunt doen is bij de zoekmachine google intikken als zoekterm:
Buro Voor Rechtshulp
anusthesist

Nee, zoenen -mits wederzijds- met een minderjarige (> 12 jaar in ieder geval) is niet strafbaar. Het is mijn pakkie-an natuurlijk niet, maar ik kan mij vanwege het grote leeftijdverschil wel een beetje voorstellen dat je ouders er niet heel blij mee zijn.

Wat een huisarts hiermee te schaften heeft snap ik echt niet overigens.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Rhiannon
Moderator
Social:

Opmerking moderator

In dit topic zijn alle vragen m.b.t. leeftijdsverschil en al dan niet strafbaarheid voldoende uitgebreid behandeld. Het is gesloten omdat er geen nieuws meer naar voren gebracht kan worden.
Bij vragen graag alle bijdragen in dit topic lezen.

Terug naar “Rechtswetenschappen”