WimR
Artikelen: 0

Voltage drop

Kan iemand uitleggen waar de voltage drop vandaan komt net voorbij een weerstand, gegeven dat volt eigenlijk gewoon een imbalance elektronen/protonen is. Net na de weerstand is die imbalance toch nog gewoon hetzelfde?
klazon
Pluimdrager

Re: Voltage drop

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of er al dan niet stroom loopt door de weerstand.
WimR

Er loopt stroom door. Ik kan wel vatten dat een weerstand het voltage naar beneden haalt, maar dan moet dat toch overal in het circuit hetzelfde zijn?
klazon
Pluimdrager

Wat voor circuit heb je voor ogen?
Ik heb het idee dat je te ingewikkeld denkt.
Het is trouwens niet voltage, maar spanning. En die meet je in volts.
Gringo

Als je een weerstand R hebt, waar een stroom I door heen loopt, zal daar een spanning U = I * R over staan. Gokje, zit je niet gewoon aan een spanningsdeler te denken? https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler
WimR

Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat de spanning altijd constand was. Ik ben dan in een electronicacursus idd iets tegengekomen dat je met weerstanden het voltage naar beneden kunt krijgen. Als ik nu wiki lees onder voltage drop dan komt dat bij alle weerstanden voor. Maar spanning was voor mij het potentiaalverschil tussen de 2 punten aan de bron. En nu ben ik helemaal in de war :-)
klazon
Pluimdrager

Hoeft niet perse aan de bron te zijn. Spanning is het potentiaalverschil tussen twee punten. Kan tussen elke twee willekeurige punten in een schakeling zijn.
Jo3

Een spanningsbron levert een bepaalde spanning, stel 10V. Wanneer je in een circuit weerstanden hebt dan verdeeld de spanning over die weerstanden. Dus bij b.v 2 weerstanden in een circuit is er in totaal 10V over die weerstanden verdeelt. Wanneer je b.v een ledlamp toevoegt heb je een 3e weerstand, dan is de spanning verdeelt over 3 weerstanden. Dit is dus die spanningsval. De spanning die de spanningsbron levert is inderdaad constant maar het gaat om de spanning die op de weerstanden staat.

Kirchoff's Voltage Law: The directed sum of the electrical potential differences (voltage) around any closed network is zero.

Beantwoord dit je vraag of heb ik het verkeerd begrepen?
Bijlagen
Uitleg
Uitleg 693 keer bekeken

Terug naar “Elektrotechniek”