[attachment=19888:elastische botsing van puntmassa's in 2d.jpg]
Ik heb even ter verduidelijking van het probleem 'n simpele illustratie gemaakt in Paint.
Het spreekt redelijk voor zich denk ik, maar even voor de duidelijkheid, het linkerplaatje is vóór de botsing, het middelste tijdens en het rechtse na.
En de x-as is positief naar rechts en de y-as is positief naar boven.
Gegeven zijn twee puntmassa's met massa m1 en m2 en snelheidsvectoren v1 en v2 die respectievelijk 'n hoek van α en β maken tov de x-as.
Het gaat om 'n volledig elastische botsing in twee dimensies.
Gevraagd wordt om v1', α', v2' en β' uit te drukken in termen van v1, v2, α en β.
Nou weet ik dat je de wet van behoud van impuls toe kunt passen.
Dit leidt tot twee vegelijkingen:
In de x-richting: m1 * v1,x * cos α + m2 * v2,x * cos β = m1 * v1,x' * cos α' + m2 * v2,x' * cos β'
In de y-richting: -m1 * v1,y * sin α + m2 * v2,y * sin β = m1 * v1,y' * sin α' - m2 * v2,y' * sin β'
En omdat 't 'n volledig elastische botsing betreft, kun je dus ook de wet van behoud van energie toepassen voor de kinetische energie.
Dus dan krijg je: .5 * m1 * v1^2 + .5 * m2 * v2^2 = .5 * m1 * v1'^2 + .5 * m2 * v2'^2
Maar dan heb je dus 3 vegelijkingen met 4 onbekenden. Ik heb wel 's ooit gezien dat je 't trucje toe kunt passen dat je net doet alsof tijdens de botsing 't andere deeltje 'n muur is, waardoor er dan 1 of meer onbekenden wegvallen. Maar ik snap niet onder welke hoek je die muur dan moet tekenen. En kun je dan gewoon gebruiken dat de hoek van inval de hoek van terugkaatsing is? Dat voelt nl nogal contra-intuïtief voor mij. Want dan zou 't dus niets uitmaken onder welke hoek de deeltjes elkaar raken of met welke speed of met welk massaverschil.