Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Alphonso Steverink
Artikelen: 0

Licht temperatuur meten vanuit foto/video

Beste lezer,

Op het moment ben ik, als kunststudent, bezig met een project waarbij ik een lichtbron wil gebruiken om een bepaald moment (in het verleden) op een abstracte manier uit te beelden. Lichtkleur d.m.v de temperatuur in Kelvin tijdens het moment dat de foto/video is geschoten, en het moment wil ik halen uit beeldmateriaal (foto/video).

Nu ben ik benieuwd of er een mogelijkheid is om kleurtemperatuur te berekenen/meten vanuit een foto of video? Dus waarbij de media als bron dienen. Om het extra moeilijk te maken ga ik ervan uit dat de EXIF-info van de foto's niet beschikbaar zijn. 
Dus dan is mijn vraag: kan ik vanuit de kleureninfo van de foto/video-still de kleurtemperatuur van het bewuste moment achterhalen?

Graag hoor ik van jouw inzichten of bronnen die ik zou kunnen raadplegen.

Alvast dank voor een reactie.

Mvg,
317070

Re: Licht temperatuur meten vanuit foto/video

Alphonso Steverink schreef: Dus dan is mijn vraag: kan ik vanuit de kleureninfo van de foto/video-still de kleurtemperatuur van het bewuste moment achterhalen?
Ja, maar enkel als je de foto 'RAW' hebt. Digitale fototoestellen voeren ALTIJD een white-balance uit, wat in essentie wil zeggen dat ze de kleurtemperatuur uit de foto halen, zodat hij er altijd uitziet als daglicht.

Als je de foto hebt in het 'raw' formaat is het gewoon een kwestie van de helderste pixel te nemen, en die pixel zijn temperatuur te berekenen. Dan ga je een goede schatting hebben van de temperatuur.

En als je die exif file hebt, dan kun je die white balance temperature daar gewoon in terugvinden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bladerunner

Wat jij wilt is dus een soort van 'reverse-engineering' door uit het eindresultaat de oorspronkelijke kleurtemperatuur te halen.
Dat lijkt mij zonder verdere info niet mogelijk want wat je op de foto ziet is het gecorrigeerde resultaat. En dat zegt niets over het oorspronkelijke beeld tenzij er inderdaad sprake is van een EXIF bestand.
Alphonso Steverink

Beide dank,

Daar was ik al bang voor. Ik had nog gehoopt dat de EXIF data in de jpg's terug te vinden zijn, maar dat is lang niet bij alle afbeeldingen het geval. Ik ben daarom nu via nieuwskanalen op zoek naar het materiaal, waar ik de data van wil gaan gebruiken.

Nogmaals dank voor de snelle reacties!

Mvg,

Terug naar “Natuurkunde”