wekker vroeg zetten.
Clear skies !!
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Marko schreef: Dat eerste geloof ik graag, bij het tweede heb ik zo mijn twijfels.
De wet van Murphy vertelt mij dat interessante astronomische verschijnselen altijd samenvallen met een dicht wolkendek.
Niet zo spectaculair als een zonsverduistering, maar toch een goeie reden om komende maandagochtend je wekker héél erg vroeg te zetten:
We gaan in ons werelddeel een maansverduistering meemaken.
De maan is wel eens vaker donker zul je zeggen. Nieuwe maan heet dat; de maan staat dan tussen de zon en de aarde in zodat we alleen de schaduwkant van de maan zien. Niks aan.
Maar nu is het volle maan, de maan staat dus áchter de aarde, en kruipt komende maandagochtend precies door de kernschaduw van de aarde. Het mooie is dat de maan daarbij niet donker wordt, maar zoals jullie hem denk ik nog nooit hebben gezien: oranjerood.
Hier een kleine animatie van wat er te verwachten valt: https://youtu.be/oyrPp9iXmUA
Dat komt omdat de atmosfeer van de bolle aarde net als een lens het licht van de zon breekt, zodat er toch een beetje licht van de zon in die kernschaduw terechtkomt.
Maar daar komt nog iets bij: op de lange weg door de atmosfeer wordt al het blauwe licht in de atmosfeer verstrooid (daarom lijkt onze hemel altijd blauw), en blijft na die lange weg eigenlijk alleen rood en een beetje geel over. Ook dat weet je, want het licht van een zonsondergang moet ook héél die atmosfeer door en dus zie je het zonlicht dan ook al zonder dat blauw en groen.
Een beetje rood en geel blijft dus over, en dat wordt door het lenseffect van die bolle atmosfeer "naar binnen gebroken".
De maan trekt komende maandagnacht/ochtend door dat roodgele "brandpunt" en krijgt dus een rode waas.
Het beste nieuws: de weersvooruitzichten geven een goede kans om het nu wél te zien. En brilletjes zijn niet nodig.
En we sluiten af met de gelukwens van alle sterrenkundigen:
CLEAR SKIES !!!