Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

maansverduistering komende maandagochtend

wekker vroeg zetten.

Clear skies !! 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Marko

Re: maansverduistering komende maandagochtend

Dat eerste geloof ik graag, bij het tweede heb ik zo mijn twijfels.

De wet van Murphy vertelt mij dat interessante astronomische verschijnselen altijd samenvallen met een dicht wolkendek.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Herman66

Marko schreef: Dat eerste geloof ik graag, bij het tweede heb ik zo mijn twijfels.

De wet van Murphy vertelt mij dat interessante astronomische verschijnselen altijd samenvallen met een dicht wolkendek.

Lijkt helder weer te worden. Alleen in het noordoosten misschien wat mist. Excuus, weet niet hoe ik hier een afbeelding kan plaatsen.
ArcherBarry
Moderator

mijn wekker zal zondag nacht om 04.15 afgaan.
en dan wekker 2 weer om 06.30 uur (tenzij ik doortrek)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Benm

Denk dat ik wel even ga kijken als het weer het toelaat.

Viel me trouwens vandaag op toen ik tegen een uur of 8 naar huis reed dat de maan opvallend groot en helder was, maar dat zal wel van doen hebben met de positie boven donkere wolken over de horizon.
Victory through technology
Jan van de Velde
Moderator

Waarschijnlijk een geval van "supermaan". Daarmee valt deze verduistering samen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
jkien
Moderator

nu.nl probeert uit te leggen waarom de maan rood wordt tijdens de verduistering:

"Een maansverduistering ontstaat als de aarde precies tussen de zon en de maan in staat. De aarde houdt de zonnestralen tegen en de maan kan het licht dus niet naar de aarde kaatsen. Het zonlicht gaat wel langs de aarde. De dampkring buigt het dan af naar de maan. Rood licht wordt het best afgebogen. Daardoor kleurt de maan tijdens een verduistering rood."  (klik)

Dat klopt natuurlijk niet, de brekingsindex van lucht is voor rood licht juist kleiner dan voor blauw licht.(klik) Sterkere breking zou al gauw betekenen dat de lichtstraal de maan mist.

dispersie
dispersie 1210 keer bekeken

Je kunt je afvragen wat er fout is gegaan bij de journalist. Ten eerste natuurlijk dat hij te lui was om de feiten (de brekingsindex) te controleren. Ten tweede misschien dat hij zich een schetsje van de maansverduistering voorstelde met een ongelijke x- en y-schaal, waardoor de hoeken veel groter lijken.

Of misschien is deze foute verklaring beter verteerbaar voor de lezers dan de juiste, dat zou ook wel kunnen.
Jan van de Velde
Moderator

och, het kan nog veel gekker:

http://fellowshipoftheminds.com/2011/12/12/blood-moon/
eclipse2
eclipse2 1210 keer bekeken

Maar ze zijn weer bedankt :( . Die paar kinders die dit interesseert zitten weer met een misverstand dat de natuurkundeleraar weer met veel moeite uit hun hoofden mag gaan praten. 
Fuzzwood

Wat is dan wel de uitleg? Die mis ik nog in dit topic. :)
Jan van de Velde
Moderator

och, die had ik toch al klaargemaakt vorige week om rond te sturen naar de hele school:
Niet zo spectaculair als een zonsverduistering, maar toch een goeie reden om komende maandagochtend je wekker héél erg vroeg te zetten: 
We gaan in ons werelddeel een maansverduistering meemaken. 
De maan is wel eens vaker donker zul je zeggen. Nieuwe maan heet dat; de maan staat dan tussen de zon en de aarde in zodat we alleen de schaduwkant van de maan zien. Niks aan. 

Maar nu is het volle maan, de maan staat dus áchter de aarde, en kruipt komende maandagochtend precies door de kernschaduw van de aarde. Het mooie is dat de maan daarbij niet donker wordt, maar zoals jullie hem denk ik nog nooit hebben gezien: oranjerood. 
Hier een kleine animatie van wat er te verwachten valt: https://youtu.be/oyrPp9iXmUA

Dat komt omdat de atmosfeer van de bolle aarde net als een lens het licht van de zon breekt, zodat er toch een beetje licht van de zon in die kernschaduw terechtkomt.

Maar daar komt nog iets bij: op de lange weg door de atmosfeer wordt al het blauwe licht in de atmosfeer verstrooid (daarom lijkt onze hemel altijd blauw), en blijft na die lange weg eigenlijk alleen rood en een beetje geel over. Ook dat weet je, want het licht van een zonsondergang moet ook héél die atmosfeer door  en dus zie je het zonlicht dan ook al zonder dat blauw en groen.
Een beetje rood en geel blijft dus over, en dat wordt door het lenseffect van die bolle atmosfeer "naar binnen gebroken".  

bloedmaan
bloedmaan 1210 keer bekeken

De maan trekt komende maandagnacht/ochtend door dat roodgele "brandpunt" en krijgt dus een rode waas. 

Het beste nieuws: de weersvooruitzichten geven een goede kans om het nu wél te zien. En brilletjes zijn niet nodig.

En we sluiten af met de gelukwens van alle sterrenkundigen:

CLEAR SKIES !!!

Thionyl

Jan doe je dat proefje met Thio en wat zuur en een lamp natuurlijk dan ook op school?
LiA
Jan van de Velde
Moderator

geen idee waar je het over hebt  :?
Thionyl

Als je een gloeilamp, ik deed dat via een diaprojector, laat schijnen door een (dunne?) glazen bak water.  Ik had zo'n oude chromatografie-bak van ca 5 cm breed. Dan zie je normaal licht aan de andere kant. Rond vanwege de diaprojektor. Maar als je in dat  water wat thiosulfaatoplossing doet en daarna wat verdund zoutzuur, wel even mengen, dan onstaan er minieme zwavel-deeltjes. Die gaan het licht langzaam verstrooien. Van blauwig en dan naar rood en verder tot helemaal donker.

Vond ik altijd een leuk experiment om de rode maan te verklaren bij een maansverduistering.

De zuur conc .bepaalt natuurlijk de snelheid, maar je kunt het makkelijk rekken tot een minuut.

PS Bedenk net dat een dia v/d maan in de projector misschien nog leuker is.
LiA
Jan van de Velde
Moderator

Gaan we eens in de groep gooien voor een lesje avondrood...
shimmy

Meteo van Schiphol en Rotterdam Airport geven 1/8 bewolking. De kooi en Eelde Groningen 2/8 en kans op mistbank. Toch maar even wekkertje inderdaad.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”