http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...tiv/airtim.htmlNee, het leeuwendeel van Einstein's theorieën waren en zijn nog steeds niet met daadwerkelijke praktijk experimenten...
Moderator: physicalattraction
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...tiv/airtim.htmlNee, het leeuwendeel van Einstein's theorieën waren en zijn nog steeds niet met daadwerkelijke praktijk experimenten...
Relativiteit doet daar geen uitspraak over je mag namelijk niet licht als geldig referentie kader nemen, voornamelijk omdat het heel veel problemen oplevert als je dat doet.Als wij licht zien zien wij energie met snelheid c,wat ziet het licht als het naar ons kijkt...
Einstein heeft zijn speciale relativiteit waar het hier om gaat in 1905 geponeerd. Er zijn de afgelopen decennia talloze experimenten geweest die keer op keer zijn gelijk met hele grote acuraatheid bevestigen. Verder heb ik een beetje het idee dat je geen idee hebt hoeveel deze formules jouw dagelijks leven beinvloeden. Als je geen rekening zou houden met relativistische effecten bijvoorbeeld in de satalieten die jouw TomTom de goede weg wijzen, dan zou per dag jouw TomTom een fout krijgen van 11km!!!!tenminste: dat denken we door middel van fomules, wie weet zit het eigenlijk wel heeeeel anders in elkaar, misschien spelen er omstandigheden een rol waarvan we niet eens het bestaan afweten (en die dus ook niet in de forumles zijn inbegrepen, ik bedoel Einstein stamt wel uit de jaren 50, toen was er vele malen midner bekend om daar een definitieve uitspraak over te doen, nu ook nog hoor)! het zal pas duidelijk worden als we het ook daadwerkelijk in de praktijk testen
Huh? Ik dacht dat het juist andersom was, ook gezien de tweeling-paradox e.d. Jij reist met de snelheid van het licht, en voor jou staat de tijd dan stil.Wat er gebeurt als je met de lichtsnelheid reist is inderdaad niet duidelijk. Indien je met bijna-de-lichtsnelheid reist staat je tijd ook al -bijna- stil. Alleen: dit is voor een waarnemer zo die jou langs ziet vliegen.
Tijd is verandering van momenten. Dat geldt dus ook voor de atomen van je lichaam. Als tijd stil staat dan staan de processen in je lichaam ook stil.Ouder worden heeft niks met tijd te maken, maar is gewoon een biologisch proces. Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Huh? Ik dacht dat het juist andersom was, ook gezien de tweeling-paradox e.d. Jij reist met de snelheid van het licht, en voor jou staat de tijd dan stil.
Je kunt niet met de lichtsnelheid reizen. Je kunt hem willekeurig dicht benaderen, maar je kunt geen referentieframe definiëren die met de lichtsnelheid gaat.always schreef: Maar hoe kan het dat je tijd stil staat als je met de lichtsnelheid reist.
Wat ik me ook afvraag is of de biologische klok (bv. het ouder worden van een astronaut) hierin meegaat.
Ik begrijp alleen niet waarom ikzelf wel een een tijd kan blijven volgen op mijn horloge als ik met hoge snelheden reis maar waarom een foton dat niet zo kunnen.
maar dat zit toch bij elk snelheids verschil
Kan ik dat vergelijken met het invriezen van het lichaam waardoor alles meer stil komt te staan?
always schreef:En waarom kon einstein dan wel zeggen dat hij zijn spiegelbeeld zag in een spiegel als hij met de lichtsnelheid ging?