ArcherBarry schreef:
kijk niet alleen naar destilatie/verdamping technieken maar ook naar andere technieken als bijvoorbeeld reversed osmoses
Ik heb inderdaad al gekeken naar andere technieken zoals omgekeerde osmose, elektrodialyse en membraanfiltrage maar ik denk niet dat deze technieken haalbaar zijn met het materiaal dat ik ter beschikking heb.
NW_ schreef:
Je kunt het chloridengehalte (en dus de hoeveelheid zout in het waterstaal) bepalen aan de hand van een aantal technieken. Elektrochemische technieken als coulometrie zijn zeer geschikt. Omdat het hier een middelbare schoolopdracht betreft, weet ik niet of dergelijke apparatuur aanwezig is.
Een eenvoudige, titrimetrische methode bestaat eruit om het chloridegehalte te berekenen m.b.v een neerslagtitratie met zilvernitraat. Dit is een vrij eenvoudige titratie, waarbij het omslagpunt vrij goed zichtbaar is. Eventueel kun je ook de titratie potentiometrisch uitvoeren om de nauwkeurigheid te verhogen.
Ik denk ook niet dat ze op mijn school de benodigde apparatuur hebben voor coulometrie.
Ik weet wel dat ik zilvernitraat kan gebruiken maar zitten er in zeewater niet noch andere Cl
--ionen dan die afkomstig zijn van NaCl (Ik denk aan strooizout CaCl
2)?