gast031
Artikelen: 0

Re: ontzilting

NW_ schreef: Neen, bij destillatie van een mengsel dat water en zout bevat, zul je zuiver water gaan verkrijgen als destillaat, terwijl het overblijvende residu in zoutgehalte aangerijkt wordt.

gg1gamer schreef: Ik moet voor mijn eindwerk van het zesde middelbaar een 'onderzoek' doen.
Als onderwerp voor dit 'onderzoek' heb ik: "van zout water zoet water maken en het zoutgehalte voor en na bepalen"

Dus de opgave is eigenlijk een beetje vreemd want als ik zout water destilleer is er geen zout aanwezig in het destillaat en de andere technieken om van zout water zoet water te maken zijn practisch onhaalbaar?
Jan van de Velde
Moderator

Ook bij omgekeerde-osmosetechnieken, ionenwisselaars, you name it, is de bedoeling dat ze zo effectief mogelijk werken. Het heet niet voor niks ONTzilting. Wat heb je aan een ontziltingstechniek waar nog steeds (te) zout water uit komt? 

gg1gamer schreef: Dus de opgave is eigenlijk een beetje vreemd 
dus:
"van zout water zoet water maken en het zoutgehalte voor en na bepalen"

was een opdracht? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
gast031

Ja en nee, ik moet als eindwerk een onderzoek doen rond een bepaald onderwerp, ik heb voor het onderwerp
"van zout water zoet water maken en het zoutgehalte voor en na bepalen" gekozen.  Er is dus geen specifieke opdracht of zo maar waarom zou er in de omschrijving staan dat je het zoutgehalte na de ontzilting moet bepalen?  (misschien een soort van strikvraag?)
Jan van de Velde
Moderator

Ah, dat was dus een keuze-onderwerp....
en met die omschrijving

Dat hoeft geen strikvraag te zijn. Je gaat in elk geval moeten laten zien dat je zoutgehalte weet te meten, en tevens dat je ontzilting (als het goed is) gelukt is. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
gast031

Oké en bedankt aan iedereen

Terug naar “Huiswerk en Practica”