Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ehemeh
Artikelen: 0

Fotodegradatie?

Ik ben bezig met een project waarbij ik versneld (druk)inkt wil laten verbleken doorm middel van uv-licht. Heeft iemand hier tips bij? Ik weet zelf niet goed hoe dit zou werken, hoe sterk de lamp moet zijn bijvoorbeeld. Heeft iemand hier toevallig tips bij? Kan ik gewoon een gezichtsbruiner of zo'n nagellakdroogapparaat halen en slopen?
Benm

Re: Fotodegradatie?

Het hangt er van af wat je precies wilt onderzoeken. Als je alleen wilt weten welke inkt het beste houdt onder uv licht is zo'n oplossing prima. Als je een simulatie wilt doen hoe lang het netjes blijft onder daadwerkelijke condities komt er het nodige rekenwerk bij kijken.

Overigens is verbkeken niet altijd louter gevolg van uv licht, er zijn genoeg pigmenten die uitbleken door zichtbaar licht.
Victory through technology
m0nk

Benm schreef:  er zijn genoeg pigmenten die uitbleken door zichtbaar licht.
Na flink wat onderzoek qua vervagen van kleur door UV etc. kom ik echt helemaal nergens (of niet zo heel ver in ieder geval)
. Hoe kom jij aan info dat er pigmenten zijn die vervagen/verbleken bij zichtbaar licht(d65?) ?

Heb je misschien een bron voor mij?

<b As Humans become computers, time becomes waste, minds become waste  :idea:</b <b  </b
Benm

Een vrij praktisch voorbeeld is bijvoorbeeld een witte led. Moderne varianten bestaan uit een blauwe (geen uv!) led die een oranje fluorescentie geeft om zo wit licht te krijgen. Sommige typen veranderen van kleur over de loop van het gebruik - in de regel wordt dat oranje wat minder en de netto lichtkleur koeler.

Maar je ziet het ook wel eens in bijvoorbeeld zeer oude posters die alleen onder kunstlicht (groeilampen) hangen, al durf ik niet uit te sluiten dat die degradatie ook chemisch kan zijn (zuur in het papier oid).
Victory through technology
m0nk

Benm schreef: Een vrij praktisch voorbeeld is bijvoorbeeld een witte led. Moderne varianten bestaan uit een blauwe (geen uv!) led die een oranje fluorescentie geeft om zo wit licht te krijgen. Sommige typen veranderen van kleur over de loop van het gebruik - in de regel wordt dat oranje wat minder en de netto lichtkleur koeler.

Maar je ziet het ook wel eens in bijvoorbeeld zeer oude posters die alleen onder kunstlicht (groeilampen) hangen, al durf ik niet uit te sluiten dat die degradatie ook chemisch kan zijn (zuur in het papier oid).
Weet bijna zeker dat dit een chemische reactie is door zuur in 't papier, zoals je zelf al denkt.
Bedankt in ieder geval! Ik ga rustig verder zoeken
<b As Humans become computers, time becomes waste, minds become waste  :idea:</b <b  </b

Terug naar “Natuurkunde”