Kajak
Artikelen: 0

Buitenlamp met bewegingssensor continu laten branden

Ik heb een buitenlamp, Philips Mygarden Aluminium, met een beweginssensor (regelbare gevoeligheid).
Er zit ook een schemersensor in (niet regelbaar) zodat de bewegingssensor alleen geactiveerd wordt als het donker is.
De lamp schakelt na 7 sec. - 7 min. vanzelf weer uit.
Mijn vraag: Is de bewegingssensor te omzeilen zodat de lamp continu blijft branden als het donker is?

Michel Uphoff
Moderator

Re: Buitenlamp met bewegingssensor continu laten branden

Zonder schema van de gebruikte elektronica wordt het heel lastig te vinden wat je zou moeten aanpassen voor dat doel.

Als je heel handig bent met elektronica, dan zou je kunnen uitzoeken welk signaal de bewegingssensor bij activiteit geeft, en vervolgens kunnen kijken hoe je op een eenvoudige manier dat signaal permanent kan maken. 
Maar ik vrees dat alle elektronica is een compacte geïntegreerde schakeling zit, en dat er vrijwel niets extern is uitgevoerd.
Benm

Dat zou kunnen, maar met een beetje mazzel is de PIR sensor een los onderdeel en geeft dat een aan/uit signaal bij beweging.

Kwestie van openmaken en kijken wat erin zit. Als alles door 1 chip gedaan wordt, wordt het lastig. In ieder geval hopen dat het geen chip on board is (onder zo'n zwarte blob), dan zou je nog een datasheet kunnen achterhalen. Het is mogelijk dat dezelfde chip gebruikt wordt in modellen zonder bewewingsdetectie.
Victory through technology
Kajak

ImageUploadedByTapatalk1447345708
ImageUploadedByTapatalk1447345708 9729 keer bekeken

bedankt voor de reacties tot dusver. een foto ter verduidelijking. een schema zit er helaas niet bij, heb met google niet veel kunnen vinden.
dannypje

De foto verduidelijkt niet erg. Wel merk ik op dat je de bewegingssensor wil overbruggen om de lamp continue te laten branden. Denk eraan dat de bewegingssensor de lamp niet uitschakelt. Dat doet een timercircuit. Je moet dus 2 zaken overbruggen: de bewegingssensor en de timer, zodat de lamp aangaat als het donker wordt en uit als het licht wordt.
Dat lijkt me veel werk om te vertrekken van zo'n lamp. Waarom niet een losse schemerschakelaar kopen en daar de lamp mee schakelen. Bijkomend voordeel is dat je de sensor kan plaatsen op een plek die niet door de lamp verlicht wordt, anders krijg je misschien valse detecties doordat de schemerschakelaar door het licht van de lamp denkt dat het licht geworden is en de lamp uitschakelt, waarna hij de lamp weer inschakelt omdat het donker werd, enz. Oscillatie noemen ze zoiets ;-) (hoewel er natuurlijk zoiets als hysteresis bestaat ook)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.
Benm

Ik vrees dat alle electronica in het blokje eronder zit - behalve als je de lamp permanent aan wilt hebben (dag en nacht), dan kun je de schakeldraad direct aan de fase leggen en ben je klaar.

Zou je de electronica eronder openen is er wellicht een stuk meer te zien.

Een losse schemerschakelaar en het hele schakelcircuit bypassen is absoluut een mogelijkheid, maar wellicht is het toch slechts 1 verbinding die je hoeft te manipuleren zodat de lamp 'denkt' dat er continu wat beweegt.
Is dat niet te vinden dan zijn er andere trucs om de PIR sensor unit te misleiden, maar die zijn denk ik te complex voor een product van deze prijsklasse.
Kajak

allen bedankt voor het meedenken. ik ga voor de relatief eenvoudige oplossing van het schakelen vd lamp met een externe schemerschakelaar.
ArcherBarry
Moderator

Ehh, is het niet simpeler, tijd besparend en minder risicovol om een andere lamp te kopen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Benm

Waarom zou het, zeker als je het armatuur al hebt hangen?

Veronderstelt dat die schemerschakelaar netjes geisoleerd/waterdicht is etc kun je gewoon de controller in deze lamp bypassen en extern laten schakelen. 
Kajak

ArcherBarry schreef: Ehh, is het niet simpeler, tijd besparend en minder risicovol om een andere lamp te kopen?

Dan had ik mijn vraag vast niet voorgelegd op dit forum ;)
Wat Benm al opmerkte, ik gebruik de lamp door de controller te omzeilen als gewone lamp. Middels een kaku setje schakelt deze bij schemering netjes aan. Voordeel van deze oplossing is dat ook andere verlichting, in dezelfde loop van dit kaku setje, netjes aan geschakeld wordt.

Terug naar “Elektrotechniek”