Hoi,
ik zit met de volgende opgave:
"De lichtsnelheid is per definitie 299 792 458 m/s. Daarbij is de eenheid van tijd gebaseerd op de frequentie van uitgezonden fotonen van een bepaalde overgang in het Cesium atoom. Leg uit dat de eenheid van lengte (m) misschien aangepast moet worden als die frequentie nog nauwkeuriger bepaald kan worden."
Het antwoord luidt:
"Als de lichtsnelheid vast staat en de eenheid van tijd wijzigt door het nauwkeuriger bepalen van de frequentie, zal de eenheid van lengte ook aangepast moeten worden omdat ander de lichtsnelheid niet dezelfde waarde kan blijven."
Volgens deze bron: http://physics.nist.gov/cuu/Units/second.html is de seconde gedefinieerd als de tijd van 9 192 631 770 periodes van de relevante straling.
Stel dat we nauwkeuriger zouden kunnen meten. Wat zou er kunnen veranderen zodat we de eenheid van lengte zouden moeten aanpassen? Ik begrijp namelijk niet welke getallen er nou wel en welke niet veranderd kunnen worden... De waarde van lichtsnelheid kan niet veranderen, want dat is een definitie - maar blijkbaar kunnen de waarden van de eenheid van tijd en lengte wel veranderen? Ik kan me hier niks bij voorstellen. Iemand die dit met een getallenvoorbeeld zou kunnen illustreren?
B.v.d.