Beste Alexander,
Daar heb je gelijk in als de informatie voorziening juist is. Echte cijfers komen in dit soort zaken nimmer naar buiten. Of ze juist zijn, zullen we niet weten.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat de informatievoorziening op dit punt onjuist zou zijn. Als jij die wel hebt, verneem ik die redenen graag van je, misschien kan ik ze ontkrachten.
Hoe krom het ook is, iedereen kan en mag een advocaat in de arm nemen, arm of rijk, dat is geregelt in de wet.
Een pro-deo advocaat krijgt over het algemeen minder voor elkaar dan bijvoorbeeld een molkovitsje of hammersteintje. En die kan jij noch ik betalen als we ze ooit nodig mochten hebben.
Wie heeft het recht om een ander te benadelen. Heb jij het recht om een appel te stelen? Stel jij bent die groenteboer en iemand steelt een appel van jouw, da't inkomstenderving, dan ben jij toch benadeeld toch? Zo werkt de wet, hoe zwart - wit de harde werkelijkheid is: wie steelt wordt gestraft, als men wel gepakt is en sprake is van heterdaad. Bij heterdaad, veroordeling heeft men een strafblad: diefstal.
Dat is inderdaad zoals je zelf al aangeeft, de zwart-wit benadering. Er zijn echter nog ontelbaar grijstinten tussen zwart en wit in. De handhaving van de wet hoort een afspiegeling van de samenleving te zijn die zwart noch wit is, maar uit ontelbare grijstinten bestaat.
Deze cijfers zijn mij bekend. Daarvoor is het Wetboek van Strafvordering- en Strrafrecht van toepassing, advocaten en rechters om hierover te buigen. De strafmaat bepaald of een bewijs van goedgedrag kan worden afgegeven. De goede mogen nimmer lijden onder de kwaaie.
Maar zoals ik al aangaf is dit laatste nu precies wat er gebeurt indien voor de door jou voorgestelde zwart-wit benadering gekozen wordt.
Mogelijk kan dat zo zijn dat iedereen een foutje kan maken, doch ik vertrouw niemand.
Denk aan oude wijsheden ! Eén ervan luidt "zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten".
Dat wordt te weinig gedaan, belonen werk motiverend. Hierin ga ik met je mee.
Dat is dan tenminste iets waar we het over eens zijn
Twee recentelijke voorbeelden van jouw afschrikbeleid:
- Punk concert bij Paradiso in Amsterdam. Punker staat te pissen in de Lijnbaansgracht (een vreselijke stink gracht overings). Langslopende agent spreekt de man hierop aan waarop deze zegt: Stomme zak, jullie moeten ook elk feestje bederver. Agent wil meteen daarop deze man inrekenen (!). Gevolg: enorme rel van punkbezoekers en urenlange ongeregeldheden in de stad. Een beetje psychologisch ingesteld agent had niet de wet gehandhaafd maar had even gelachen en de man in kwestie terug begeleid naar Paradiso.
Niet mee eens. Ten 1e hoor je niet te pissen in het openbaar, maar op de WC, dat heet fatsoen. Ten 2de dient men respect te hebben voor de politie (maar ook anders om), hun werk is niet eenvoudig. De politie heeft tot taak: handhaving openbare orde en rust en de wet. Ik zal van niemand pikken als men mij in het openbaar e.d. uitmaakt voor stommezak als ik met mijn werk bezig ben. Gebrek aan fatsoen en resprect is een gebrek aan opvoeding.
Ik zeg niet dat plassen in het openbaar fatsoenlijk is. Maar er is een groot verschil tussen onfatsoenlijk en strafbaar. Onfatsoenlijk gedrag vindt in alle, en heel veel bij de hogere, sociale klassen plaatst. Of iets fatsoenlijk is of niet wordt bepaald door de sociale omgeving van een persoon. Heel veel grote onderneming zijn zeer onfatsoenlijk bezig door veel te veel geld te berekenen voor hun producten en het aansmeren ervan aan onwetenden burgers terwijl zij, de producenten, weten dat het rotzooi is of volstrekt overbodig. En dat is niet strafbaar. Wel in hoge mate onfatsoenlijk.
En een agent zou juist anders moeten reageren op verbaal geweld dan anderen. Dat leren ze op de opleiding (tenminste: dat zouden ze moeten leren).
Wie de fout en aanleiding heeft gegeven is voor het OM om dat te bepalen. Wij als leken, sorry dat ik het zo stel hebben te weinig kennis wat er exact heeft plaats gevonden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook tegen buitensporing en onnodig geweld.
Sorry dat ik het zeg, maar het OM en de rechterlijke macht zijn wel de laatste instanties waar ik nog vertrouwen in heb. Zij zijn bezig om van Nederland een politiestaat te maken waar je als burger feitelijk volstrekt rechteloos bent.
Jij denkt daar blijkbaar anders over. Misschien is het aan te raden dat je de boeken van Sjowahl en Wahloo eens leest om een goed beeld te krijgen van het gevolg van een maatschappij die jij voor ogen hebt.
groeten
Lutetia