jkien schreef:Het is ook opmerkelijk dat de graviationele tijdrek hier op het aardoppervlak niet beschouwd wordt als een systematische fout. Dat is 0.7 nanoseconde per seconde, ruim 10x groter dan de nauwkeurigheid van de cesiumklok.
Uit de discussie kwam vervolgens naar voren dat de ART met de huidige definitie van de seconde uitstekend uit de voeten kan, en er dus geen reden is een verdere aanscherping in de geest van jkien aan te brengen.
Daar ben ik het mee eens. Over het nut van de huidige keuze om in de definitie van de seconde niet voor de gravitationele tijdrek te corrigeren hoeven we het niet meer hebben.
Niettemin blijft het een interessante vraag wat er zou gebeuren als we de seconde zo zouden definiëren dat er wel voor de gravitationele tijdrek wordt gecorrigeerd. Daar heb ik de volgende opzet voor bedacht:
We werken met cesiumklokken in vrije val. Onder de plaats waar we de tijd willen meten werpen we een reeks cesiumklokken omhoog en zorgen er daarbij voor dat zij precies op de plaats van meting hun hoogste punt bereiken. Hun momentane snelheid op het punt van meting is dan nul. Verder wordt het effect van de zwaartekracht op de werking van de klok precies opgeheven door de valversnelling van de klok. Wanneer de opgeworpen klokken elkaar zeer snel opvolgen kun je de voortgang van de tijd op het punt van meting volgen door elk van de opeenvolgende klokken maar zeer kort te gebruiken.
Dit moeten we vooral zien als een gedachte-experiment. De praktische uitvoering is wellicht zelfs onmogelijk. Deze hypothetische klok wil ik om het beestje een naam te geven een multiklok noemen. Onder de vrije seconde (vrij van de gravitationele tijdrek) verstaan we dan een seconde zoals die niet door een gewone cesiumklok maar door een multiklok zou worden gemeten.