Moderator: physicalattraction
Helaas klopt niet alles wat op wiki staat.Volgens dat wikiverhaal zijn edelgassen zwaarder, en komen daardoor moeilijker in convectie.
Ik realiseer me nu dat wat ik schreef over effect van lagere soortelijke warmte op U-waarde niet klopt. Het effect is net andersom.De hogere dichtheid, en lagere soortelijke warmte van Argon t.o.v lucht zijn allebei juist nadelen en hebben beiden een klein verhogend effect op de U-waarde.
als we in ogenschouw nemen dat de kilometers dikke gaslaag rond de aarde de instraling op het aardoppervlak met ca 30% vermindert mogen we het effect op in/uitstraling van het gas in een paar millimeter spouw gevoeglijk verwaarlozenalways schreef:
Bovendien is straling nog niet ter sprake gekomen, speelt dat nog een rol?
Alle reacties gaan over convectie.Ik kan moeilijk achterhalen wat in de gegeven reacties nu verband houdt met conductie en wat met convectie.
yepIk kon me namelijk niet voorstellen dat in zo'n dunne ruimte tussen de twee ruiten een richting kon zijn waarbij als het ware de flinterdunne rechterkant tegen de flinterdunne linkerkant omhoog dan wel omlaag wrijft. Maar dat gebeurt dus wel??
Wat ik me dan nog afvraag is, is waarom juist bijv. argon daarvoor wordt gebruikt en zou bijv. xenon niet beter zijn.
Vergeet niet dat de buitenlucht een klein procentje argon bevat.Krypton and Xenon are even more energy efficient than Argon but are seldom used in double glazing window as they are more expensive.
It would be interesting to provide the ratio of gas costs between Argon, Krypton and Xenon. Also it is important to note that sometimes you do have to use Krypton/Xenon where limited width is available. I.e.: in old buildings for example.