Voor je gaat rekenen, moet je denk ik eerst details van de constructie uitzoeken, vereenvoudigen in een model en dan kijken of het uit te rekenen valt.
Voorbeeld: Aan de maten van het WTC en het aantal verticale 'balken' te zien kom ik op het volgende:
1 balk + raam = 1,1 meter
1 raam = 45 cm
Als je het meest te discussie staande onderdeel, een vleugel zonder de zware motor neemt, en de massa van een vleugelstuk van 1,1 meter lengte (met gedeeltelijk? gevulde brandstoftanks) uitrekent kan je de kinetische energie inschatten (0,5mv
2). Nu heb je voor de berekening van de uitgeoefende kracht nog een remweg nodig. Die is heel lastig te bepalen. Wordt de balk sterk doorgebogen en door de trekspanning gebroken, of snijdt het vleugelstuk (afschuifkracht) de balk gewoon door? Wat zeker ook mogelijk is, is dat de vleugels door de balken doorgesneden worden en zo in stukken het gebouw in verdwijnen. Ieder scenario levert verschil in remweg op, en dus in uitgeoefende krachten. Bij voldoende gegevens kan je dan de uitgeoefende kracht van zo'n vleugelstuk op een zo'n balk en vice versa inschatten.
Vervolgens heb je de sterkte van een zo'n balk nodig. Ik heb even wat door gezocht: Het 'behang' blijkt te bestaan uit doorlopende holle stalen vierkante kokers van 36*36 cm waaromheen op afstand (ter isolatie) een aluminium façade is gemaakt. De wanddikte van zo'n koker is mij niet bekend. Het de balken omhullende aluminium aan de buitenzijde van het gebouw is naar ik begrijp heel dun, dus het zijn die stalen kokers waar het in eerste instantie om lijkt te gaan.
Meer gegevens zou je kunnen vinden bij de WTC Disaster Study van Nist (
klik)
Edit: Op die Nist site animaties gevonden van de vleugels die het gebouw binnendringen. De vleugels worden door de balken doorgesneden als de tank leeg is. Delen van de vleugel kunnen aan de buitenzijde blijven haken. Bij een volle tank worden naast de vleugel ook de balken door trekkrachten vernietigd en verdwijnt de hele vleugel het gebouw in.
- WTC wings 760 keer bekeken
- WTC wings and fuel 760 keer bekeken
Deze foto toont dat ook, linksonder zijn de kolommen nog heel. Kennelijk was er ter plaatse onvoldoende kinetische energie om ze stuk te trekken:
- NorthFaceWTC1 760 keer bekeken
Meer animaties:
klik