Nogmaals: de belangrijkste eigenschap van een goed spouwgas is een
lage thermische geleidbaarheid (aangeduid met λ of k). Die is voor argon veel lager dan voor lucht.
Ook de lage soortelijke warmte c
p (per kg) van argon t.o.v. lucht helpt.
Geloof het of niet, maar λ en c
p hebben een invloed op de warmteoverdracht door
convectie.
De
dynamische viscositeit μ (in cPoise) van argon is hoger dan voor lucht, en dat helpt ook een beetje voor een lagere U-waarde, hogere R-waarde.
Maar de
kinematische viscositeit (cStokes) van argon is juist lager dan voor lucht. Het is maar net hoe men er naar kijkt.
Het is ook een misverstand dat een nauwe spouw beter zou isoleren dan een brede spouw. Integendeel, hoe breder hoe beter. Zie bijvoorbeeld 5e tabel in:
http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/energiezuinigheid/vervangenkozijnen.asp
Het is echter soms een probleem om in bestaande kozijnen dubbelglas met een brede spouw te plaatsen.
Toen dit topic begon dacht ik dat met
zwaarder bedoeld werd: hogere dichtheid
ρ. Alsof dat de convectie zou verminderen. Dat is juist niet zo, als alle andere fysische eigenschappen hetzelfde blijven, zoals ik al eerder schreef.
Stel voor het gemak stellen we de massa van Argon op 40 en lucht op 22 (N2 + O2) en daarmee de zwaarte. Kan ik dan zeggen dat die afwijkende zwaarte de hogere viscositiet van argon voornamelijk bepaald?
Lucht heeft een molmassa van 29, niet 22.
Als we
zwaarte gelijk stellen aan molmassa M, dan is het inderdaad vaak, maar niet altijd, zo dat een gas met een hogere M een hogere λ, een lagere c
p en een hogere μ heeft. Maar wat ook een rol speelt is het aantal atomen in een molekuul, en de diameter van het molekuul. Ik denk dat daarom edelgassen goed scoren als spouwgas.
Wellicht zal ik later (als ik meer tijd en zin heb) wat formules posten waaruit duidelijker wordt hoe alle fysische eigenschappen van een gas een rol spelen in de convectie.