Professor Puntje schreef:
Dit
topic roept bij mij de volgende vragen op:
1. In hoeverre kunnen de basiseenheden van de natuurkunde theorie-onafhankelijk gedefinieerd worden?
Dit is een erg leuke vraag, het heeft mij in ieder geval wel aan het denken gezet. Ook een beetje in combinatie met een eerder topic over de gravitatieconstantie en de lichtsnelheid en ook over wat ik laatst las over quantummechanica wat ze het 'onzekerheidsprincipe noemen'. Ik kan niet specifiek je vraag beantwoorden maar kwam wel tot de volgende gedachte:
Wetenschap, of in ieder geval natuurkunde en ook wiskunde, beschrijft vooral het verband tussen 2 of meer basiseenheden, en niet zozeer de basiseenheden opzich. En wat is nu het leuke. Volgens mij kan je als je de ene basiseenheid 100% juist definieert, nooit meer de andere 100% juist definieren. Of in ieder geval de mogelijkheid bestaat dat je de andere niet meer kan definieren, en of die mogelijkheid wordt benut (dus of de ander gedefinieerd kan worden) is afhankelijk van de specifieke waarde van de eerste basiseenheid. Dat klinkt toch eigenaardig, dat klinkt niet bepaald wetenschappelijk, aangezien je daar wil dat je formules juist voor alle ingevulde waarden werken en niet voor alleen een aantal specifieken. Toch is dat dus blijkbaar wel het geval.
Misschien klink ik wat warrig, ik zal het proberen te verduidelijken met een voorbeeld:
Je hebt een object A die met een constante snelheid reist van 3 m/s.
Je heb een object B die met een snelheid reist van 2 m/s.
Nu wil je weten welke afstand B heeft afgelegd op het moment dat A exact 1 meter heeft afgelegd.
dat is dan 2/3e. En zoals je weet valt die 2/3e in ons tientallig stelsel althans niet te definieren. omdat je altijd verder achter de komma kan, het kan altijd exacter.
Nou snap ik wel dat je dan in een andertallig stelsel waarschijnlijk wel het juiste antwoord kan definieren (is dat zo??), maar ook dan zijn er dus weer andere gevallen waar je dus niet de exacte exacte locatie kan bepalen.
Hoe zit dit nu precies? Is dit nu een mankement van onze wiskunde en de noodzaak om in cijfers te denken? Of zit het nog dieper en kan je hierom niet van exacte locaties spreken bij bijvoorbeeld een electron (ik noem maar wat)?
Dusja.. een hoop extra vragen..