Niek Vande Craen
Artikelen: 0

Vlamdetectierelais

Even situatie schetsen.
Het 'blokje' dat ik heb getekend is een vlamdetectierelais. Er zouden dus eigenlijk nog 2 ingangen van de vlamdetectie moeten staan.
Wanneer op deze ingangen stroom gedetecteerd wordt gaat het relais schakelen.
R602 is eigenlijk de start-knop. Deze indrukken gaat een vonk geven aan de brander (niet getekend) en bedient R604 en GV2 (dit is de gasklep, toevoer naar de branders).
Het lampje dat ik getekend heb is gewoon een detectielampje.
Nu is het probleem dat bij een defect (contact blijft plakken) er foutief signaal kan gegeven worden dat er een vlam is terwijl dit niet zo is. Zo zal de gastoevoer naar de brander open blijven wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Om dit op te lossen dacht ik om de kabel die bij (6) vertrekt logisch te AND-en met (9) en hiermee de gasklep en R604 aan te sturen. Op die manier zou je toch een soort redundantie, dubbele beveiliging moeten krijgen.
Door dit te doen kom ik echter altijd in de problemen bij het starten, zo zal volgens mij de gasklep nooit geopend worden.
Iemand die mij kan helpen?
Bijlagen
Detectie
Detectie 439 keer bekeken
jwilbers

Re: Vlamdetectierelais

Hoi Niek,

de oplossing hiervoor is een 'forced relay' hierbij garandeert de fabrikant dat beide contacten dezelfde state hebben.
Een veel makkelijkere oplossing was geweest om het lampje in serie met de klep te zetten. lampje aan betekend klep open. Zelfs als het lampje dan kanpot gaat geeft deze de juiste state aan (immers, de lamp is stuk, dus geen geleiding, dus geen klepvoeding)

Ik zou vooral even opzoeken wat voor type R604 is.
Niek Vande Craen

Bedankt voor je antwoord.

Wat betreft R604 vind ik geen extra informatie in de elektrische plannen dus vermoed dat het een gewone contactor is.

Wat jij als voordeel zegt van het bij in serie zetten van het lampje is dan volgens mij ook weer meteen het nadeel. Lampje kapot wil zeggen dat de gasklep niet geopend wordt.

Is het bij die 'forced relays' mogelijk dat beide schakelaars verkeerd staan dan?

En het detectierelais is er één van het type Honeywell R4343 https://products.ecc.emea.honeywell.com/hungary/pdf/r4343de-mu2c0028hu01r0604.pdf
Ik vind hier echter niet of dit forced relays zijn, is er een andere manier om dit te weten te komen?

En is het mogelijk om van gewone relays forced relays te maken?

Sorry voor de vele vragen :)
Alvast bedankt
jwilbers

Een forced blijft niet plakken, dat is wat de specificatie zegt, en nee, je kunt van een gewoon relais geen forced maken, dit heeft te maken met de interne mechanica.

Maar je systeem is redundant uitgevoerd, 1 contact van R604 staat in serie met een contact van de R4343. Dus zolang R4343 goed werkt (en dat is een speciaal hiervoor gemaakt relais) is er geen probleem.
de verbinding 7-8 en R604 moeten beide gesloten zijn om de gasklep foutief open te laten staan.
Het is dus veilig, en je lampje zit op eenzelfde redundantie manier aangesloten.

Dus gewoon zo gebruiken en er zeker niet zelf iets bij verzinnen.
Niek Vande Craen

Oké bedankt voor je hulp!

Nog één vraagje. Je zegt 'als R4343 goed werkt (en dat is speciaal hiervoor gemaakt)'. Bedoel je hiermee dat het speciaal gemaakt is voor vlamdetectie of bedoel je dat het speciaal gemaakt is om veilig te werken en dus een 'forced relay' is? En waaraan kun je dat zien dan dat het veilig of een 'forced relay' is?

Nog eens bedankt voor je al geleverde hulp! :)

Terug naar “Elektrotechniek”