Oei, dit worden een hoop quotes, hopen dat het leesbaar blijft.
Hoi Coenco,
Dank voor de aanmoediging en tips, ik ben aan het uitvoeren wat je adviseert.
- "aan de hand van een stukje film bepalen hoe snel een gebouwdeel valt (En dat heb ik nagekeken, het klopt!. Dat je de omschrijving niet goed leest en het er daarom niet mee eens bent, kan je de auteur niet kwalijk nemen),"
Je hoeft niet te twijfelen aan de valtijden volgens het NIST rapport, die zijn correct.
De grootste smoking gun lijkt mij toch wel dat de gebouwen recht in elkaar zakken met de vrije valsnelheid, terwijl gedeeltes puin met snelheden tot 90 km/uur horizontaal wegschieten. Ik heb hiervoor nog steeds geen goede wetenschappelijke verklaring gehad, het spijt me.
Welke van de twee is het nu? Je beweert dat ze recht in elkaar zakken, maar de eerder geplaatste foto laat een scheve bovenkant zien.
Je hebt het over vrije val, terwijl juist is berekend dat het dat niet is.
"Een simpele berekening van de snelheid waarmee de lucht tussen 2 verdiepingsvloeren weggeperst wordt, en daaruit afleiden dat het best verklaarbaar is dat die luchtstroom losliggend puin met een vergelijkbare snelheid wegschiet. "
Akkoord, maar neem dan ook mee dat de constructie's bijna geen weerstand hebben geboden. En neem ook het gedrag van ramen aan de buitenkant van het gebouw mee in het model, en laat zien wat er gebeurt bij een vuurzee/brandhaard.
Nee, dat neem je juist NIET mee! 1 ding tegelijk, dan blijft het overzichtelijk. Op basis van de beelden en de daaruit bepaald instortsnelheid is het wegschietende puin te verklaren.
Als je het wilt hebben over het al dan niet bieden van weerstand tijdens instorten, dan is dat een los onderwerp.
- "Een discussie over de smelttemperatuur van staal, waar de resultaten van het NIST redelijk overeen komen met de nederlandse/europese NEN-EN norm. (die heb ik hier liggen)"
Wie heeft het hier over smelttemperatuur? (ik niet!)
Check. Mijn fout, ik had het woord smelttemperatuur niet moeten gebruiken. De discussie over het al dan niet verzwakken van staal is echter wel gevoerd:
Misschien heb je hier iets aan:
- bovenin de torens was overal zwarte rook te zien, dit duidt op brand agv de aanwezigheid van zuurstof en heeft een relatief lage temperatuur (kan staal niet schaden)
- de explosies laten zien dat een groot gedeelte kerosine al ontploft was vlak na de impact, dus een aanzienlijk gedeelte kerosine is meteen verbrand
- in het NIST model buigen stalen frames (die de vloeren dragen) 40 inch door na 1 uur brand, terwijl in het lab dezelfde frames 4 inch doorbuigen na 2 uur durende belasting van 2000 ºF
.
Tot slot:
- "Ik denk dat als je nog iets aan deze discussie wilt hebben, je hem beter op de feiten i.p.v. op de mensen kan spelen:""
Dat doe ik, beste kerel.
mvg
"Ik geloof oprecht dat het de meeste mensen die deelnemen aan deze discussie totaal niet interreseert of het NIST wel of niet de waarheid spreekt. "
Wat moet ik daarmee??
hmm.. dat heb ik inderdaad niet zo handig verwoord. Ik bedoel te zeggen dat je er vanuit kan gaan dat hier waarschijnlijk
niemand in het "complot" van NIST zit, en ook niemand aanhanger is van de club die NIST probeert te ontkrachten. Dus dat de hier gegeven antwoorden behoorlijk objectief zijn.