317070 schreef: Dat is niet waar, maar zonder een (concreet) alternatief te geven, is het moeilijk te zien hoe jij dan 'objectieve' eenheden wil definiëren...
Wat is niet waar? Welke bezwaren zeggen je wel wat?
317070 schreef: Dat is niet waar, maar zonder een (concreet) alternatief te geven, is het moeilijk te zien hoe jij dan 'objectieve' eenheden wil definiëren...
Mensen met een belangstelling voor natuurwetenschap zolang dat zonder jaren (voor)studie nog te volgen is.
Om de mensen van type 2. gaat het hier. Die groep dreig je gedeeltelijk te verliezen.
(...)
Ik begrijp ook waarom mijn bezwaren je niets zeggen. Mijn visie op wetenschap is ouderwets en spreekt weinig mensen meer aan.
Professor Puntje schreef: Dat alle elektronen de zelfde lading hebben lijkt mij ook een dusdanig fundamenteel gegeven dat we daar voor de definitie van de coulomb vanuit kunnen gaan.
physicalattraction schreef: Waarom ga je er bij de lichtsnelheid van uit dat deze wellicht niet constant is maar afhangt van ons nog onbekende parameters, maar maak je diezelfde fundamentele overweging niet bij de lading van een elektron?
Het resultaat daarvan is dat het mij véél waarschijnlijker lijkt dat de lichtsnelheid uiteindelijk toch niet geheel constant zou blijken, dan dat de lading van het elektron geen vaste waarde heeft.
..
Aan dat laatste is - in tegenstelling tot een constante lichtsnelheid - ook niets vreemds
In een gloeilamp gaat dat zeker niet lukken, ik bedoel meer dat je een apparaat kunt bouwen dat electronen telt, bij een zeer lage stroom. Dat is dus letterlijk 1 voor 1, in bijvoorbeeld een buis waarbij op de anode een scintillatiemateriaal aanwezig is dat een flits geeft voor ieder electron dat er vanaf de cathode met behoorlijk wat energie tegenaan vliegt.Over de telbaarheid van lading: in het algemeen lijken elektronen me ontelbaar, behalve in zeldzame omstandigheden zoals de proef van Millikan. Hoe zou je elektronen moeten tellen die door een gloeilamp stromen? Zelfs met een leger nanorobots kan dat niet. De geleidingselektronen zijn ononderscheidbaar en niet gelokaliseerd.
Benm schreef: ik bedoel meer dat je een apparaat kunt bouwen dat electronen telt, bij een zeer lage stroom. Dat is dus letterlijk 1 voor 1, in bijvoorbeeld een buis waarbij op de anode een scintillatiemateriaal aanwezig is dat een flits geeft voor ieder electron dat er vanaf de cathode met behoorlijk wat energie tegenaan vliegt.
Honestly, daar ben ik het niet mee eens en daarin volg ik Michel en Physicalattraction. Het is te zeggen, het is een van de minst vreemde dingen in de fysica.Professor Puntje schreef: Dat de constante lichtsnelheid vreemd is, is duidelijk. Je houdt jezelf voor de gek wanneer je dat ontkent.
Dat vind ik net niet. Als ik mijn currysaus in de microgolfoven steekt wordt hij vloeibaar zonder dat iets hem aanraakt. Als ik een kom water op het vuur zet, wordt mijn pot leeg. En dan begin ik nog niet met halfgeleiders, supergeleiders, BE-condensaten, plasma's, enz. Ik vind de onveranderlijkheid van materie, behoud van energie en lading veel moeilijkere concepten.Professor Puntje schreef: namelijk dat de eigenschappen van de materie onveranderlijk zijn.
Het gaat natuurlijk niet om een soort multimeter die je in de praktijk gebruikt. Vergelijk het met het fabriceren van een bol silicium om via interferometrie te bepalen hoe groot deze is, en daarmee hoeveel atomen erin zitten.Misschien off topic: dat zal wellicht een verbetering opleveren van de nauwkeurigheid van een stroommeting in het pA-gebied (107 elektronen per sec kun je misschien nog tellen) en lager, maar het lijkt me rampzalig voor de nauwkeurigheid van elke stroommeting in koperdraden in het praktische gebied tussen 1 mA en 1 A.