weerleg mijn berekening aub
Zoals eerder toegelicht klopt jouw calculatie van de impactenergie niet. Uitgaande van jouw massa en snelheid (150 ton en 800 km/u) moet die energie (0,5mv
2) 3,7GJ zijn, en jij komt op minder dan de helft. Een van de aannames die je doet is de afremduur die je op 0,6 seconden stelt, waarbij dan dus (uitgaande van lineaire vertraging) een remweg van ruim 66 meter zou gelden. Waarom deze remweg blijft echter volstrekt onhelder.
De vraag (en de titel van het topic) die jij stelde was hoe het kan dat een aluminium vliegtuigvleugel als een mes door de boter door een stalen constructie kan gaan. Jij achtte dit zeer ongeloofwaardig.
Dan is het denk ik het handigst om te kijken of je met een sterk vereenvoudigd model tot krachten kan komen die jouw bezwaren staven c.q. verwerpen. Dat hoeft geen super high tech calculatie te zijn, meer een grove indicatie. Komt er bijvoorbeeld uit dat de krachten echt veel te klein zijn om een balk af te schuiven, dan heb je reden om verder te gaan puzzelen. Maar wellicht blijken de krachten ruim voldoende.
Wat heb je dan nodig:
1: De afmetingen, materiaalsoort en wanddikte van een kolom van het gebouw. Dan kan je grofweg de afschuifsterkte berekenen. Ik las
hier wat meer over die kolommen. Of het een betrouwbare bron is weet ik niet. Het lijkt mij logisch dat de wanddikte van die kolommen afneemt met de hoogte. Kan je er achter komen wat de dikte en de materiaalsterkte op de impactlocatie was?
2: De massa en diepte (voorzijde tot achterzijde) van een vleugelstuk. Als jouw bezwaar correct zou zijn, dan mag zo'n vleugelstuk die balk niet doorboren. De balk mag wel doorbuigen, de vleugel mag volledig vervormen, maar er niet doorheen schieten.
Dat legt zijn beperkingen op de maximale remweg, want dan kan die nimmer meer zijn dan de diepte van de vleugel + de doorbuiging van de balk. De breedte van zo'n vleugelstuk moet dan 1,1 meter zijn, gelijk aan het stramien van de balken. Je neemt een stuk vleugel dat nog net wel doorboort (zie de foto van bericht 20), maar geen motor bevat, bijvoorbeeld direct buiten de motor.
Voorbeeldje met door mij verzonnen/geschatte parameters:
Afschuifsterkte staal kolommen 40 kg/mm
2
Afmeting profiel: 2 stuks 35 cm * 2 cm en twee stuks 20 cm * 1 cm. Totaal oppervlak: 18000 mm
2
Dat geeft een afschuifsterkte van:
720 ton.
Diepte vleugel 4 meter, doorbuiging balk 25 cm, remweg max: 4,25 meter
Massa vleugelstuk 1,1 *4 meter (inclusief brandstof): 1500 kg
Remweg (s) 4,25 m, remduur (t) bij 222 m/s (4,25/111): 0,038s
Versnelling (s=0,5at
2) dus a = 5886 m/s
2: 600 G
Uitgeoefende kracht 600 * 1500 kg:
900 ton.
Zo'n berekening is uitermate grof, maar geeft je wel een indruk of iets aannemelijk kan zijn of niet. Mochten de feitelijke gegevens niet al te zeer afwijken, dan is het dus aannemelijk dat de kolom breekt. Overigens,
hier melden ze dat het staal bij de impactzone slechts 6 tot 16 mm dik was, maar mogelijk werd dit (deels) gecompenseerd met een grotere treksterkte van het staal op deze locatie.
Column plate thickness varied from 1/4 inch to 5/8 inch in the impact zone of WTC 1 for floors 89-101
Veel succes met je berekeningen.