Complexe Fred
Artikelen: 0

Arduino

beste,

De analoge inputs van een arduino zijn gespecificeerd van 0 tot 5 V. Als je nu een signaal van bijvoorbeeld 7 V op deze input zet, gaat de arduino dan stuk of zet de arduino dit signaal dan gewoon om naar een 5 V digitaal signaal? 

Alvast bedankt.
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.
Gringo

Re: Arduino

Hij zal er hoogst waarschijnlijk niet gelijk van kapot gaan, maar hij is er niet voor gemaakt. Mijn beste inschatting is dat hij zal aangeven dat de analoge input op max (1023) staat.

Garanties geef ik je uiteraard niet, heb geen ervaring met vreemde spanningen op de arduino, ik gebruik altijd de interne 5 volt.
Benm

Voor zover ik weet heeft atmel clamping diodes op i/o pinnen. Als je een hogere spanning aanbrengt dan de voeding is het geen probleem zolang er een flinke weerstand tussen zit. Zonder weerstand trek je de hele voeding van de atmel 328 omhoog, met mogelijk fatale gevolgen.

Overigens is het vaak beter de interne referentie van 1.1 volt te gebruiken voor analoge inputs, en het input voltage daar naar te schalen met 2 weerstandjes. Die interne referentie is vaak nauwkeuriger dan je 5 volt voeding, en je kunt straffeloos tot 5x teveel spanning op een analoge input zetten met als resultaat '1023'.
Victory through technology
Complexe Fred

Benm schreef: Overigens is het vaak beter de interne referentie van 1.1 volt te gebruiken voor analoge inputs, en het input voltage daar naar te schalen met 2 weerstandjes. Die interne referentie is vaak nauwkeuriger dan je 5 volt voeding, en je kunt straffeloos tot 5x teveel spanning op een analoge input zetten met als resultaat '1023'.
Wat bedoel je precies met 'interne referentie van 1.1 V'? 
Benm

Je kunt voor de referentie van de dacs kiezen tussen 5v (standaard), extern of intern 1.1v (niet op alle boards geloof ik, maar wel op de nanos)
Gringo

https://www.arduino.cc/en/Reference/AnalogReference

Volgens de website alleen voor de mega's.
Benm

Jawel, het heet alleen anders: op de uno's en nano's heet het "INTERNAL" en op de mega "INTERNAL1V1", gezien de laatste ook nog een 2.56 volt "INTERNAL2V56" heeft die op de eerdere chips niet aanwezig is. Kwestie van de naam van de constante aanpassen tussen de platforms en je hebt je 1.1 volt reference.

Die interne referenties zijn handig, je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om de voedingsspanning vast te stellen (via eeen weerstandsdeler op een analog input zetten). Ik gebruik ze bijvoorbeeld wel eens direct vanaf 4 nimh batterijen in serie, en dan zegt het voltage wel iets (en lang niet alles) over hoe vol die nog zijn.
Complexe Fred

Oke bedankt voor de uitleg! :)

Terug naar “Elektrotechniek”