In DWDD ging het net over dat binnen 10 jaar mensen op mars zullen lopen, en dat de bedoeling is dat in 2070 een miljoen mensen daar leven. Vooral met dank aan Elon Musk en nog een ander waarvan ik de naam niet weet en hun onderlinge wedstrijd. Qua reis zal dit geen probleem zijn. Maar de vraag is natuurlijk vooral hoe we Mars leefbaar kunnen maken. Een dome bouwen is een mogelijkheid maar kent zijn grenzen, het lijkt me ook niet de bedoeling dat we te veel met materialen gaan lopen zeulen. En moet die dome dan dicht zijn, of juist gedeeltelijk open zodat ook de rest van mars zich begint te ontwikkelen? We zullen in ieder geval vooral Mars zoals dat nu is op de juiste manier moeten behandelen om het leefbaar voor mensen te maken, in plaats van de aardbol daarheen te verplaatsen. Vraag is hoe willen we dit doen? Wat zijn de mogelijkheden? Waar moeten we aan denken en wat is belangrijk?
Een belangrijke eerste stap lijkt mij planten op Mars zetten. Er zit genoeg CO2 in de lucht (95%), planten zetten dit om in zuurstof. Licht is er ook en water is er ook, maar schaars. Dus ik zou in eerste instantie denken aan cactussen, maar zouden die het daar met een temperatuur die schommelt tussen -120 en 20 graden aankunnen? En hoe gaan we die temperatuur leefbaarder maken? Een vollere ozonlaag lijkt mij een constante temperatuur, kunnen we een chemische reactie veroorzaken op mars die hiervoor zorgt? Dat kan dubbel voordelen hebben want stel we kunnen de bovenste 1m van de grond van Mars verplaatsen naar de ozonlaag, dan zitten we ook weer wat dichter bij het water.
En hoe zit het met bouwen? Is er een makkelijke manier om bakstenen te maken van de grondstoffen op mars? Of moeten we de eerste huizen onder grond zetten en er gewoon een goede boormachine neerzetten?
En waar moeten we ons vestigen? Op de evenaar of rond de polen? Of is het misschien verstandig om een zo diep mogelijke krater te zoeken en te proberen die eerst gedeeltelijk af te sluiten en leefbaar te maken, en het leven van daaruit te doen uitbreiden?
Is er wel eens een stuk vlees ofzo op mars neergelegd om te kijken wat er gebeurd? Als je hier op aarde een hamlapje neerlegt dan ontstaan er allerlei complexe organismen in en loopt die vanzelf weg na een paar dagen, is dit op mars al wel eens geprobeerd? Zijn er schimmels die het op mars zouden uithouden? Ik zou nog wel 34 vragen kunnen bedenken, ben benieuwd of hier al een beetje over nagedacht is door de mensheid.