AvdHeuvel
Artikelen: 0

hydrodynamica waterslag

Goede avond,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar informatie over onderwerpen uit de hydrodynamica.
Het belangrijkste onderwerp waarna ik op zoek ben is waterslag.
Deel onderwerpen:
Hoe ontstaat waterslag
Wat voor effect heeft waterslag aan de negatieve druk zijde (zuigzijde)
Wat voor effect heeft waterslag aan de positieve druk zijde (perszijde)
Wat heeft lucht in leidingen met waterslag te maken.

Ik heb google, bol.com en amazon al afgezocht maar niet iets zinvols kunnen vinden qua boeken of bestanden.
Aan informatie heb ik de informatie van wikipedia en dergelijke al gevonden maar ik ben opzoek naar meer en diepere informatie.
Wie kan me helpen aan zinvolle boeken of informatie?

Alvast bedankt ieder!
Pinokkio
Pluimdrager

Re: hydrodynamica waterslag

Waterslag kan ontstaan als een afsluiter in een leiding met stromende vloeistof te snel gesloten wordt.

Als je internet naar water hammer of liquid hammer zoekt zul je genoeg informatie vinden om de winter door te komen.
AvdHeuvel

Als eerste, bedankt voor uw reactie.
Dat is inderdaad de informatie van wikipedia.
Water hammer en Liquid hammer had ik inderdaad ook al gevonden.
Maar al deze onderwerpen geef antwoord op hoe waterslag ontstaat, met maar één mogelijkheid, het snel sluiten van iets.
Maar zelfs wikipedia geeft aan dat er meerdere mogelijkheden zijn en er zijn veel invloeden. Alleen ik weet van dat alles niet genoeg af.

Dus in de hoop op meer diepgang verblijf ik...
Jan van de Velde
Moderator

Zoveel diepgang is echt niet nodig. In elke meter leiding met bijv.  een doorsnede van 100 cm² is 10 kg water met een zekere snelheid onderweg naar een punt verderop. In zo'n leiding van 50 m is dat dus 500 kg. Water is nauwelijks samendrukbaar. 500 kg die stil moeten vallen met een remweg van bijna niks als jij plotseling een klep dichtflapt. Da's vragen om extreme situaties.

De diepgang komt in het voorkómen van waterslag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Pinokkio
Pluimdrager

Het internet is veel groter dan alleen wikipedia.
Als je "water hammer" of "liquid hammer" googlet vind je enorm veel websites over dat onderwerp.

Als je titels van boeken zoekt: https://www.google.nl/search?q=water+hammer+google+books&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=NxBgVva0MsblywOy3qKQBw

In de praktijk gebruikt men speciale software om in een uitgebreid leidingsysteem de druk t.g.v. waterslag te berekenen.

Ik begrijp overigens niet waarom je je in zo'n saai onderwerp zou willen verdiepen. Of moet je wel vanwege een studie?
AvdHeuvel

;) Ik weet het dat internet groter is dan wikipedia.

Ik moet vanwege mijn studie, maar het onderwerp heb ik gekozen uit persoonlijke interesse.
Waterslag geeft uiteraard, naast het ''saaie'' standaard gevolg van kapotte leidingen meer problemen.
Cavitatie is er één van, imploderen van leidingen een andere.
En dan is er nog een bijeffect van lucht, aangezien lucht wel samendrukbaar is, krijg je hoge drukken met extreme explosie krachten.

In de sector waar ik werkzaam ben, gebeuren regelmatig ongevallen door geexplodeerde PVC leidingen. Omdat onder andere puur zuur en dergelijken gebruikt worden.
Ja, misschien saai, maar ieder zijn interesse.
Maar ik weet dat er meer facetten zijn en daar ben ik naar op zoek.
Pinokkio
Pluimdrager

En dan is er nog een bijeffect van lucht, aangezien lucht wel samendrukbaar is, krijg je hoge drukken met extreme explosie krachten.
Ik ben weliswaar geen expert op dit gebied, maar dat lijkt me onzin. Het feit dat lucht samendrukbaar is wordt in de praktijk juist gebruikt om waterslag te voorkomen door een "air chamber" op de leiding te plaatsen.
Wel is het zo dat als een leiding leeg is (dus gevuld met alleen lucht) en men start een centrifugaalpomp, het debiet van die pomp initieel enorm groot zal (pomp "valt van z'n curve") wat een enorme drukstoot kan veroorzaken als de vloeistof het eind van de leiding (bocht of gesloten afsluiter) bereikt.

Zoals Jan al schreef: De diepgang komt in het voorkómen van waterslag.
Dus afsluiters in stromende leidingen niet te snel sluiten; centrifugaalpompen niet starten zonder tegendruk; air chambers plaatsen; et cetera. Al die dingen zijn overigens al decennia bekend. Het zal niet moeilijk zijn om de juiste maatregelen op internet te vinden voor vermijden van waterslag in de de leidingen in jullie fabriek.

Overigens is niet iedere PVC leiding die bezwijkt het gevolg van waterslag. Het is natuurlijk wel een gemakkelijk excuus voor personen die de aandacht af willen leiden van andere gemaakte fouten.
AvdHeuvel

Als je twee situaties hebt, beide dezelfde omstandigheden, met één verschil. Het geheel is een buis met een snel sluitende afsluiter.
De ene situatie heeft puur water de andere situatie heeft een combinatie van water en een grote luchtbel.
Ik kwam namelijk tegen dat het water moeilijk samendrukbaar is, dus de druk niet zeer snel omhooggaat door de slag.
Lucht daarentegen is makkelijk samendrukbaar, dus wordt de lucht tussen het water de buffer, maar wordt wel de maximale druk van de buis eerder bereikt.

Ik neem aan dat air chambers op het zelfde principer werken, alleen heeft de airchamber waarschijnlijk een hogere maximale druk als het leidingewerk waarop hij aangesloten is?
Pinokkio
Pluimdrager

Een luchtbel werkt niet drukverhogend maar juist drukverlagend. En de druk in de luchtbel is niet hoger dan die in het water.

Door plaatsen van een air chamber wordt de druk in het leidingsysteem t.g.v. het plotseling sluiten van een afsluiter juist lager dan zonder air chamber.

De problemen die jullie fabriek blijkbaar heeft door lucht in de leiding is volgens mij zoals ik al eerder schreef: de centrifugaalpomp valt van z'n curve als die gestart wordt zonder gesloten persafsluiter en zonder vloeistof in de persleiding. Zo'n pomp moet gestart worden met z'n persafsluiter gesloten, en daarna langzaam geopend, want anders is er kans op waterslag in z'n persleiding.
En er is dan ook kans op implosie en cavitatie aan zijn zuigzijde: door de traagheid van de stilstaande vloeistofkolom in de zuigleiding ontstaat onderdruk als de pomp deze op hoge snelheid tracht te brengen, en die onderdruk kan implosie en cavitatie veroorzaken. Maar eigenlijk is dat geen waterslag, en het staat volkomen los van het feit of er tegelijkertijd toevallig wel of niet waterslag optreedt in de persleiding.
Mijn advies: als een centrifugaalpomp geen persafsluiter heeft dan dient die alsnog geplaatst te worden.

Terug naar “Klassieke mechanica”