Goossens.n.a
Artikelen: 0

Uitzettingco

Goedemorgen allen,

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met de uitzetting van roterende sluizen n.a.v. temperatuursverhogingen.
Om hier aan te kunnen rekenen heb ik specifieke informatie nodig over de uitzettingcoëfficient van gietijzer, staal, en RVS.
Ik ben al een flinke tijd aan het zoeken naar deze informatie maar het lijkt erop dat dit niet algemeen beschikbaar is.

Omdat de uitzettingcoëfficient verandert met de temperatuur is 1-waarde voor de uitzettingcoëfficient niet voldoende bij temperatuursverandering tot 500°.
Weet iemand waar ik informatie zou kunnen vinden van de genoemde materialen waar de uitzettingcoëfficient in een tabel is uitgezet?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Niels Goossens
boertje125

Re: Uitzettingco

Stel je vraag een aan bouwen met staal www.bouwenmetstaal.nl.
jkien
Moderator

Hoe weet je eigenlijk dat de uitzettingscoefficient van die metalen bij 500°C anders is dan bij kamertemperatuur, als die informatie niet beschikbaar is?
king nero

Wat is juist de toepassing, wanneer kom je in aanraking met temperaturen van 500°C ?
Goossens.n.a

Bedankt voor de reacties.

@boertje125 - Ok, ik ga er even kijken.

@jkien - Er zijn tabellen van metalen t/m 300° (Hastelloy) en de uitzettingscoëfficient verloopt naarmate de temperatuur hoger wordt. Dit verloop is ongeveer 20% en kan ik dus eigenlijnlijk niet verwaarlozen.

@king nero - Deze sluizen worden bijvoorbeeld gebruikt bij de hoogovens en andere stookprocessen voor het afvoeren van het product of stookafval.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”