Moderator: physicalattraction
Michel Uphoff schreef: Of dat in theorie nu twee exact gelijke getijdenbulten oplevert denk ik niet, maar daar zou ik wat aan moeten rekenen. Ik denk dat de bult aan de Maanzijde wat hoger zou moeten zijn.
We have then demonstrated the existence of two tidal bulges, in opposite directions and slightly different intensity, being stronger the one towards the Moon. It's all we need to explain tides: the tidal effect is only due to the gravity gradient.
Maar hoe kan eigenlijk de vorm van de aarde veranderen door de zwaartekracht van de maan als de maan en de aarde eigenlijk in een vrije val zitten?
Klopt het trouwens dat de zwaartekracht gradiënt voor de maan groter is dan voor de zon? Zo ja, hoe kan dat?
En is de uitkomst van de sterkte van vloed aan de voor en achterkant van de aarde hetzelfde als die zou zijn voor mijn gewicht wanneer de maan/zon voor mij zijn (overdag) of achter mij zijn ('s-nachts)?
Is het nu trouwens echt zo dat de centrifugaal krachten geen invloed hebben op de getijden?
Nee, dat kan je zo algemeen niet stellen.Klopt het dan als je zegt dat in het algemeen grotere krachten altijd kleinere verschillen laten ontstaan?
Het gewicht van je lichaam is inderdaad kleiner aan de Maanzijde. Niet dat dat wat voorstelt. Ik heb jouw berekening niet gecontroleerd, maar zo op het oog klopt het denk ik wel.Wat betreft het gewicht van je lichaam op aarde, klopt dat verhaal een beetje?
Denk aan de astronauten die rondjes om de Aarde draaien. Voelen die een versnelling? Nee. Ze zijn in vrije val, gewichtloos en schieten niet naar de bovenzijde van het ISS. De Aarde draait in vrije val rondjes rond het massacentrum, dezelfde situatie.Maar als je zegt dat de aarde rondjes draait dan is er toch sprake van een versnelling?
Maar toch is mij de verhouding en effect tussen de zwaartekracht en de getijdenkracht (gradient) niet helemaal duidelijk.
Vrijwel hetzelfde. De Aarde vervormt onder deze getijdenkrachten nauwelijks. Overigens is het wel erg belangrijk je te realiseren dat we het steeds over een ideaal model hebben. Een model van een perfect ronde en gladde bol die volledig met een overal even dikke laag water is omgeven. In werkelijkheid zijn de getijden op Aarde heel veel complexer en de afwijkingen t.o.v. het model zijn enorm.Maar stel de aarde zelf is onvervormbaar, hoe zouden dan de getijden eruit zien? Hetzelfde?
Of in welke situatie kan de zon wél een groter effect hebben op de hoogte van vloed op aarde dan de maan?