Aqua
Artikelen: 0

Sterkteleer: inwendige spanningen zijn?

Hallo

Ik vroeg me af of ik juist ben als ik zeg dat inwendige spanningen, spanningen zijn zoals trek en druk/duw, is dit juist?
In physics I trust

Re: Sterkteleer: inwendige spanningen zijn?

Met inwendige spanningen wijst men inderdaad de spanningen aan die inwendig in het te beschouwen element heersen. Met inwendig wordt er bedoeld dat het gaat om wat er intern in het materiaal heerst als spanningstoestand (in tegenstelling tot uitwendige spanningen die op het element aangrijpen, denk bijvoorbeeld aan gronddruk, waterdruk etc...).

Deze interne spanningen kunnen inderdaad druk of trek zijn (axiale spanningen), maar net zogoed afschuifspanning (door een dwarskracht), buigspanning (door een moment), of wringspanning (door torsiewerking). 

In staal bijvoorbeeld is het gebruikelijk om dan een equivalente spanning te definiëren (zoals de Von Misesspanning, maar andere criteria bestaan ook) die al deze spanningstoestanden omvat in het betreffende punt.

Deze equivalente spanning wordt dan vergeleken met een maximumspanning die wordt toegelaten, zoals bijvoorbeeld de vloeispanning.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Aqua

Re: Sterkteleer: inwendige spanningen zijn?

Heel erg bedankt voor uw antwoord!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”