Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
always
Artikelen: 0

energietoestanden atoom

Een cesium atoom, heeft een atoommassa van 132,9054. 
Nu heeft cesium een cycli van 9.192.631.770 van de straling die hoort bij de overgang tussen twee energietoestanden.
Een deel van die cycli ontstaat door de hyperfijnstructuur door wisselwerking tussen de elektronen en het magnetische dipoolmoment en elektrische quadrupoolmoment van de atoomkern.
Door de kleine energieverschillen van overgangen tussen hyperfijnniveaus ontstaat een relatief lage frequentie in het elektromagnetische spectrum (vaak in het radiogolf- of microgolfbereik) .
Nu lijkt me die straling een vorm van energie en die komt ergens vandaan. Nu vraag ik me af of die straling ervoor zorgt dat het atoom ‘kleiner’ wordt?​ Maw verliest het atoom aan energie/massa door die emissie?

Moab
Artikelen: 0

Re: energietoestanden atoom

Elk atoom heeft een cycli van " ... frequentie... " van de straling die hoort bij de overgang tussen twee energietoestanden ,
dit heet elektromagnetische spectrum .

Natrium gasontladingslampen hebben een andere kleur 'frequentie" dan kwikdamp of Neon of Sodium .

jouw beschrijving komt sterk overeen met een beschrijving van de werking van een Cesium -133 atoomklok.
ik dacht dat Cesium eerst verhit werd om een overgang tussen twee energie toestanden te realiseren .
maar kan verkeerd zijn en je bedoelt iets anders .
Nullius in Verba

Terug naar “Natuurkunde”