Nosy
Artikelen: 0

Mobiele data

Ik heb vraag over mobiele telefoons en data.

Als ik veel data op mijn mobiel zet middels apps, foto,s, muziek etc neemt het gewicht in de mobiel toe.

Hoe meer je verwijderd of bv. terug zet naar factory settings neemt het gewicht in de mobiel af.

Dit neem je waar als de mobiel in je hand ligt.

Nu is mijn vraag : Kan dit en zo ja, hoe kan dit.

Op 1 artikel na vind ik er niets over op internet. Dit atikel gaat over tablets.

Toch maakt het me nieuwsgierig en misschien weten jullie een verklaring.
Benm

Re: Mobiele data

Probeer het eens op een weegschaal, ben benieuwd naar hoeveel gram per gigabyte het is! :D
Victory through technology
Olof Bosma
Moderator

Zo'n vraag moet je eigenlijk op 31 maart stellen.
dat wel natuurlijk
Nosy

Benm

Het hangt wel van het type geheugen af: je hebt soorten die een 1 opslaan als negatieve lading op een floating gate, en andere die een 1 opslaan als ontbrekende negatieve lading. En om het erger te maken: flash geheugen is leeg als alle bits 1 zijn, niet 0 ;)
Olof Bosma
Moderator

Het verhaal klopt van geen kanten.
Een harde schijf werkt op basis van magnetisme en daar komen geen elektronen bij of gaan eraf. Bovendien zit er geen harde schijf in je tablet.
Bij geheugens die zijn gebaseerd op lading zou het gewicht van een elektron een marginaal effect kunnen hebben, maar dan hangt het er weer vanaf of de specifieke app meer nullen of enen bevat. Gezien het zeer grote aantal bits dat bij een app is gemoeid zal de verhouding tussen enen en nullen statistisch aardig gelijk blijven t.o.v. een ongeprogrammeerd geheugen.
Een keer beetpakken van je mobiel zal door statische elektriciteit miljarden malen meer invloed op het aantal elektronen in je telefoon hebben.
Leuk artikel maar alleen op de verkeerde datum.
dat wel natuurlijk
Benm

Het artikel klopt inderdaad niet helemaal, maar in theorie kan het voor flash geheugen wel opgaan (voor magnetische harde schijven sowieso niet).

Overigens stelt men daarna doodleuk
Nog een leuk breinbreker: een tablet met een volle batterij weegt zwaarder dan een tablet met een lege batterij.
Waar ik me dan weer minder bij kan voorstellen. Het enige dat opladen doet is ionen verplaatsen van de ene naar de andere electrode binnen de batterij. Of ze moeten op de bindingsenergie doelen die volgens E=MC2 wel een beetje massa vertegenwoordigd.
Michel Uphoff
Moderator

Of ze moeten op de bindingsenergie doelen die volgens E=MC2 wel een beetje massa vertegenwoordigd.

Ja, en dan wordt een tablet gedurende het gebruik alleen maar lichter tot de volgende oplaadbeurt.

Terug naar “Elektrotechniek”