Ik bedoelde niet per definitie om ons heen, maar zou de limiet die naar oneindig gaat in een formule, dan niet in werkelijkheid een limiet naar een heel groot (eindig) getal moeten zijn.gallo schreef: Misschien begeef ik me nu op glad ijs, maar volgens mij kun je dat wel zo stellen ja. Alles in het universum is immers 'te bepalen'. Iets dat wel in het oneindige waar is maar niet in het eindige zul je nooit (wetenschappelijk) aantreffen in de wereld om je heen.
Het verschil tussen de limiet naar oneindig en de limiet naar een heel groot getal is fundamenteel.gallo schreef: Wat betreft je eerste vraag is het antwoord nee. Neem maar een formule die met de limiet naar oneindig gaat en probeer maar te achterhalen vanaf welke waarde het antwoord dan ineens niet meer groter kan worden. Dat gaat je niet lukken want dat getal bestaat niet, dat is zo'n beetje de definitie van dat de limiet oneindig is.
Over ruimteschepen enzo weet ik niet zoveel, dat moet je denk ik in het natuurkundeforum vragen.
De massa van het ruimteschip. kun je nooit oneindig noemen, omdat er altijd sprake moet zijn van iets buiten het ruimteschip.descheleschilder schreef: Een fundamenteel verschil is inderdaad de plaats waar beiden liggen. Dat wil zeggen de plaats van 0. Oneindig is niet te plaatsen. Hoewel je jezelf misschien toch kan afvragen waar de plaats van `niets` is, aangezien `niets` (0). Hoe kan `niets` op `iets` (de getallenlijn) liggen? De plaats waar bijvoorbeeld het getal 6 op de getallenlijn ligt is is op iets dat niet `niets` is. Op zes dus.
Het voorbeeld van het ruimteschip is best interessant. In zo´n eindige wereld zal in de praktijk de massa van het ruimte schip gebonden zijn aan een maximummassa, dat je dan eventueel oneindig kan noemen. Maar in de ideeënwereld van Plato, die wiskundige objecten als de ware ideale, `niet vervuilde` objecten in dit Universum zag, in tegenstelling tot Aristoteles, die de wereld van het ondermaanse, waar dingen te zien zijn die het tegengestelde zijn van de ideale, steriele en klinische objecten `van` Plato (bijvoorbeeld een vieze kikker die uit de modder kruipt) als de ware wereld zeg. In de wereld van de ideeën is er volgens mij wel plaats voor het oneindige.
Nu zeg je het inderdaad een stuk beter. Wanneer je over een BEPAALDE situatie praat in het helal gaat het over een eindige situatie, gegevens en stellingen die voor het 'oneindige' deel bewezen zijn zeggen niets over die situatie, alleen de gegevens en stellingen die gaan over het 'eindige' gedeelte maken je wijzer.Ruud1234 schreef: Het verschil tussen de limiet naar oneindig en de limiet naar een heel groot getal is fundamenteel.
Bij de limiet naar oneindig kun je voor ieder gegeven getal een groter getal geven, door er 1 bij op te tellen.
Bij de limiet naar het aantal koekjes in de trommel,is er wel een grootste getal, namelijk het aantal koekjes in de trommel.
Nu worden die getallen in een eindig heelal normaal gesproken wel erg groot en mogelijk dat het verschil heel klein is, maar er is een duidelijke bovergens.
Je kunt dan nooit meer een groter getal krijgen, dan die bovengrens.
Op papier waarschijnlijk wel, maar dan loop je vast op de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.descheleschilder schreef: Maar als je bijvoorbeeld vanuit een periodieke, maar geen sinusvormige, beweging een oneindige reeks maakt d.m.v. een Fouriertransformatie, wil dat dan niet zeggen dat die beweging wérkelijk uit die oneindige reeks sinus en cosinus functies bestaat?
Ruud1234 schreef: Op papier waarschijnlijk wel, maar dan loop je vast op de onzekerheidsrelatie van Heisenberg.
Ook bij de nul heb je dus een grens.