Marko schreef: Nou maakt dat voor een gedachtenexperiment natuurlijk in principe niet uit...
descheleschilder schreef: Ik zie niet in hoe de lengte van een draaiende lat kan veranderen.
descheleschilder schreef: Ik snap niet zo goed hoe een etherwind invloed heeft op de lengte van een meetlat. Kan jij dat in eenvoudige termen uitleggen?
Wat is bijvoorbeeld het effect van de etherwind op de meetlat als de meetlat loodrecht op de etherwindrichting staat? Of als de maatstok er evenwijdig aan staat?
Michel Uphoff schreef: Is zoiets niet al eens gedaan? Ik denk aan het Sagnac effect.
Als je nu een verkleinde versie van de Michelson/Morley opstelling maakt , desnoods met maar 1 been en je gebruikt een laserstraal die via dat ene been met zichzelf interfereerd. Dan laat je deze opstelling rond een kant ronddraaien. De laser zou ik het liefst in de draaias opstellen. Als de hele opstelling mooi in balans rond kan draaien verwaht je bij grotere snelheid dat het been iets uitgerekt zal worden, maar in elke richting hetzelfde. Dit effect moet makkelijk te meten zijn via de interferentie.Voor zover ik weet is er nog geen experiment waarmee je op zuiver empirische gronden tussen de LET en de SRT kunt kiezen. De lorentztransformatie kan in beide theorieën worden afgeleid, dus alles wat daarmee kan worden verklaard valt al af.
Ik begrijp niet hoe je je die interferentie in één been voorstelt. Een probleem is ook dat het uit de pas lopen van de lengte van het been pas te verwachten is bij een rotatiesnelheid die in de buurt komt van de geluidssnelheid in het gebruikte materiaal, en dan vliegt het apparaat door de centrifugaalwerking uit elkaar...spacebel schreef:Als je nu een verkleinde versie van de Michelson/Morley opstelling maakt , desnoods met maar 1 been en je gebruikt een laserstraal die via dat ene been met zichzelf interfereerd. Dan laat je deze opstelling rond een kant ronddraaien.
Ik ga zelf misschien een onderwerp starten. "zwaartekrachtgolven in een ether theorie"
Stel golflengtelaser = 500 nm (10^9m). Stel onze snelheid 360km/sIk begrijp niet hoe je je die interferentie in één been voorstelt. Een probleem is ook dat het uit de pas lopen van de lengte van het been pas te verwachten is bij een rotatiesnelheid die in de buurt komt van de geluidssnelheid in het gebruikte materiaal, en dan vliegt het apparaat door de centrifugaalwerking uit elkaar...
Ja sorry ik kwam er ook net achter dat ik was vergeten te kwadrateren. Dus dan wordt de conclusie toch wel behoorlijk anders.De uitkomst is niet 0,9994 maar 0,99999928.
Gamma is bij 360.000 m/s 1,000000721
Ik zal eens gedegen over nadenken.Je zit ook met het probleem dat de fotonen niet met de buis meedraaien. Wat het effect daarvan op de interferentie is dat is mij niet duidelijk.