descheleschilder
Artikelen: 0

Re: Een empirisch verschil tussen SRT en LET?

Ik zie niet in hoe de lengte van een draaiende lat kan veranderen.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Professor Puntje

Marko schreef: Nou maakt dat voor een gedachtenexperiment natuurlijk in principe niet uit...

Dat klopt, maar het is mij dan ook te doen om een uitvoerbaar experiment dat een empirisch onderbouwde keuze tussen SRT en LET mogelijk maakt. Ik vind het een onbevredigende situatie dat we nu twee theorieën hebben die allebei werken maar waartussen - zoals het nu staat - alleen op min of meer filosofische gronden gekozen kan worden.
Professor Puntje

descheleschilder schreef: Ik zie niet in hoe de lengte van een draaiende lat kan veranderen.

In de SRT is de lengte van de draaiende lat ook richtingsonafhankelijk.

Maar in de LET heb je te maken met een etherwind. Een draaiende lat zal daardoor afhankelijk van haar richting t.o.v. de etherwind meer of minder krimpen.

Juist dat verschil tussen SRT en LET maakt het interessant om een experiment te zoeken dat het mogelijk maakt te meten wie er gelijk heeft. 
descheleschilder

Ik snap niet zo goed hoe een etherwind invloed heeft op de lengte van een meetlat. Kan jij dat in eenvoudige termen uitleggen?
Wat is bijvoorbeeld het effect van de etherwind op de meetlat als de meetlat loodrecht op de etherwindrichting staat? Of als de maatstok er evenwijdig aan staat?                                    
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
Michel Uphoff
Moderator

Is zoiets niet al eens gedaan? Ik denk aan het Sagnac effect.
Professor Puntje

descheleschilder schreef: Ik snap niet zo goed hoe een etherwind invloed heeft op de lengte van een meetlat. Kan jij dat in eenvoudige termen uitleggen?
Wat is bijvoorbeeld het effect van de etherwind op de meetlat als de meetlat loodrecht op de etherwindrichting staat? Of als de maatstok er evenwijdig aan staat?                                    

Volgens de LET geldt de lorentzcontractie ten aanzien van beweging ten opzichte van de ether. Het effect treedt op in de richting van de beweging ten opzichte van de ether volgens de ook uit de SRT bekende formule. De lengte van een lat verandert niet wanneer deze haaks op de bewegingsrichting ten opzichte van de ether wordt gehouden.
Professor Puntje

Michel Uphoff schreef: Is zoiets niet al eens gedaan? Ik denk aan het Sagnac effect.

Voor zover ik weet is er nog geen experiment waarmee je op zuiver empirische gronden tussen de LET en de SRT kunt kiezen. De lorentztransformatie kan in beide theorieën worden afgeleid, dus alles wat daarmee kan worden verklaard valt al af.
spacebel

Voor zover ik weet is er nog geen experiment waarmee je op zuiver empirische gronden tussen de LET en de SRT kunt kiezen. De lorentztransformatie kan in beide theorieën worden afgeleid, dus alles wat daarmee kan worden verklaard valt al af.
Als je nu een verkleinde versie van de Michelson/Morley opstelling maakt , desnoods met maar 1 been en je gebruikt een laserstraal die via dat ene been met zichzelf interfereerd. Dan laat je deze opstelling rond een kant ronddraaien. De laser zou ik het liefst in de draaias opstellen. Als de hele opstelling mooi in balans rond kan draaien verwaht je bij grotere snelheid dat het been iets uitgerekt zal worden, maar in elke richting hetzelfde. Dit effect moet makkelijk te meten zijn via de interferentie.

Maar nu gaan we ook de lengtecontractie erbij halen. Nu zou een effect zoals een langzame aanpassing aan de juiste lengtekrimp moet leiden tot een verandering in de interferentie hoekafhankelijk.
Hoe lijkt je zo'n experiment en denk je dat het zou kunnen werken.

Ik ga zelf misschien een onderwerp starten. "zwaartekrachtgolven in een ether theorie"
Professor Puntje

spacebel schreef:Als je nu een verkleinde versie van de Michelson/Morley opstelling maakt , desnoods met maar 1 been en je gebruikt een laserstraal die via dat ene been met zichzelf interfereerd. Dan laat je deze opstelling rond een kant ronddraaien.
Ik begrijp niet hoe je je die interferentie in één been voorstelt. Een probleem is ook dat het uit de pas lopen van de lengte van het been pas te verwachten is bij een rotatiesnelheid die in de buurt komt van de geluidssnelheid in het gebruikte materiaal, en dan vliegt het apparaat door de centrifugaalwerking uit elkaar...

Ik ga zelf misschien een onderwerp starten. "zwaartekrachtgolven in een ether theorie"

Daar zijn al minstens twee mogelijke benaderingen voor:

1. Je kan voortborduren op de theorie van het gravitoelektromagnetisme, maar dan veronderstellen dat de gravitatiewerking net als het elektromagnetisme via de ether wordt overgedragen.

2. Je kunt het boek Theory of Relativity Based on Physical Reality van Lajos Jánossy volgen:

http://worldnpa.org/abstracts/abstracts_2480.pdf

Waarschijnlijk zijn gravitatiegolven daar ook in te passen.

spacebel

Ik begrijp niet hoe je je die interferentie in één been voorstelt. Een probleem is ook dat het uit de pas lopen van de lengte van het been pas te verwachten is bij een rotatiesnelheid die in de buurt komt van de geluidssnelheid in het gebruikte materiaal, en dan vliegt het apparaat door de centrifugaalwerking uit elkaar...
Stel golflengtelaser = 500 nm (10^9m). Stel onze snelheid 360km/s
factor=wortel(1-360^2/300.000^2)=0,9994. Stel Lengte been 0.3 meter.
Lengte varieerd van 0.3 meter naar 0.29982 meter lengte verschil= 1.8 10^-4m.
Als ik dit zo zie hoeft de draaisnelheid nog niet zo hoog, behalve als de krimpsnelheid zeer hoog is.
MorleyBoven
MorleyBoven 914 keer bekeken
MorleyBeen
MorleyBeen 914 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

De uitkomst is niet 0,9994 maar 0,99999928.

Gamma is bij 360.000 m/s 1,000000721
spacebel

De uitkomst is niet 0,9994 maar 0,99999928.

Gamma is bij 360.000 m/s 1,000000721
Ja sorry ik kwam er ook net achter dat ik was vergeten te kwadrateren. Dus dan wordt de conclusie toch wel behoorlijk anders.
Bedankt
Professor Puntje

Je zit ook met het probleem dat de fotonen niet met de buis meedraaien. Wat het effect daarvan op de interferentie is dat is mij niet duidelijk.

Ik zoek een experiment dat zo eenvoudig te doorgronden en (met de juiste middelen) zo gemakkelijk uit te voeren is dat er redelijkerwijs naderhand niet nog eens discussie over de juiste interpretatie hoeft te ontstaan.
spacebel

Je zit ook met het probleem dat de fotonen niet met de buis meedraaien. Wat het effect daarvan op de interferentie is dat is mij niet duidelijk.
Ik zal eens gedegen over nadenken.
spacebel

[quote][/quote]
MorleyBoven
MorleyBoven 914 keer bekeken
Dit kan niet werken. Als het eventueel mogelijk is door de spiegels een iets andere hoek te geven, dan nog is het golffront intussen van hoek veranderd. Dit levert geen goede interferentie op.

Ook heb ik ondertussen nagedacht over het kunnen bewijzen van het bestaan van ether. Lengtekrimp kan hier niet voor gebruikt worden omdat deze in principe in beide theorien voorkomt. Zo kun je geen onderscheid maken tussen SRT en een ET (ether theorie).
Het moet dus te maken hebben met een eigenschap van de ether die niet wordt verwacht door de SRT.
De moeilijkheid is dat we nauwelijks de ether kunnen beinvloeden. Misschien zijn zwaartekrachtgolven wel de enige manier. Helaas kan ik niet meer bedenken.

Terug naar “Theorieontwikkeling”