ceesvand
Artikelen: 0

draagbalk berekenen voor vervanging van muur

Hallo,
Vandaag de eerste keer op het forum. Heel veel geleerd in een uurtje tijd. Meer dan enkele studies die ik heb gevolgd. Bedankt mensen. Echt super hier.

Nu mijn vraag. Ik wil thuis een tussen muur eruit halen. Deze muur van steen loopt door tot mijn platte dak. De muur heeft ook een deur. De totale muur oppervlak bedraagt 2,75 x 3,25 mtr. van de muur die opgevangen moet worden. Dit is naast de deur. Ook zit er in de hoek een schoorsteen die opgevangen moet worden. De vloeren van de 1ste etage zijn van hout.

het betreft de muur tussen de pijlen op de tekening.

Jullie begrijpen dat ik dit van te voren goed wil berekenen of liever wil laten berekenen. Als jullie tips of suggesties hebben dan hoor ik dat graag. Of iemand in het gebied haaglanden weten die dit voor mij kan berekenen graag. Hoeft natuurlijk niet kosteloos........maar ben ook geen groot verdiener.

alvast bedankt voor jullie meedenken.
Cees
Den Haag
begande grond
(252.87 KiB) 210 keer gedownload
1ste verdieping
(298.35 KiB) 172 keer gedownload
Michel Uphoff
Moderator

Re: draagbalk berekenen voor vervanging van muur

Hoe lopen de draagbalken van het dak en de slaapkamervloer?
Is dat parallel aan de korte zijde, dan is het mogelijk dat dat rechter slaapkamerwandje niets draagt.

Waarom zou je de schoorsteen af willen vangen?
ceesvand

hoi Michel,
De draagbalken van het dak lopen parallel aan de muur. De schoorsteenmantel op de begaande grond wil ik weg hebben.
Als ik nu kijk heb ik de pijltjes op de verkeerde etage gezet. Ik wil de voorkamer en de woonkamer aan een trekken.

Cees
Michel Uphoff
Moderator

O, da's ander koek.

De bovenmuur wordt dus zwevend, en daar zal vrijwel zeker een draagbalk onder moeten.
Je lijkt mij ook problemen te krijgen met de trap.
Maar ik zie in de huiskamer helemaal geen schoorsteen, is die al weg?
Parallel aan welke muur, de lange? Zo ja, dan zullen de tussenwanden waarschijnlijk meehelpen de balken te dragen en zijn ze constructief van belang (vloer 1e, muur slaapkamer, plafond 1e, dak).
Ik zou er toch eerst ter plekke een bouwkundige naar laten kijken.
ceesvand

Hoi Michel,
De schoorsteen staat in de voorkamer.
De balken lopen parallel aan de muur die weg moet. Dus in de breedte van het huis en rusten niet op de muur.
De trap verdwijnt naar een ander punt in het huis.
De buren hebben ook de muur verwijderd. Hij wist echter niet meer wat voor soort balk hij geplaatst had. Buiten dat ie van metaal was...........
Zoals de buurman het beschrijft: trap weg, muur onderstutten, balk plaatsen....klinkt simpel maar is het waarschijnlijk niet.
En ja ik zoek een goede en dan met nadruk goede bouwkundige die met mij meedenkt om dit klusje te klaren.
mvg
Cees
In physics I trust

Nu, de berekening is niet ingewikkeld, en er bestaat zeker een geschikt staalprofiel om de klus te klaren. Wat er van belang is:

-  de correcte aannames: welke steunpunten zijn er net, wat is de correcte lastendaling... Hiervoor is even ter plekke kijken aangeraden, hoeft niet per se lang te duren.
- de berekening zelf: na de inspectie uit stap 1, zal het duidelijk zijn wat die draagbalk exact zal moeten dragen: enerzijds een bepaalde oppervlakte van de vloer, anderzijds de zwevende muur erboven, en mogelijk een deel van de daklast via die zwevende muur erboven.
- de uitvoering: een goeie aannemer of een paar handige harry's, om die muur te onderstutten en de balk te plaatsen. Onderschat is ook weer niet: de stalen balk zal al snel een (paar) 100 kilo wegen, afhankelijk van de overspanning en profilering. Zeker doenbaar, maar je moet alles toch even goed bekijken. Als het even niet ondersteund is,... kan je blijvende vervormingen + schade hebben.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
ceesvand

Bedankt voor de reactie. Nu alleen de formule van de berekening nog.....

Cees
king nero

even googelen op "balk op twee steunpunten" (of jouw exact geval), en je vindt die wel. Ook onder de naam "vergeet-me-nietjes" indien jouw situatie symmetrisch is.
In bijlage een handig overzicht, dat ik ooit eens van het net heb geplukt (kan zelfs van deze site zijn, weet het niet meer).

beam formulae
(169.76 KiB) 1006 keer gedownload
Rola

De formules

M=0,125 qd l^2

Doorbuiging = 5/384 ql^4/EI

Advies: schakel een constructeur in, zelfs online is mogelijk als je de bouwtekeningen in bezit hebt, of gaat halen bij de gemeente.
king nero

@Rola, je bent er blijkbaar zeker van dat er geen puntlast op die balk rust?

En zelfs met de juiste formules dien je nog te beschikken over de juiste coefficienten voor eigengewicht, variabele belasting, gebruikt materiaal, ... dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. Controle op afschuiving en LTB is hier inderdaad overkill, maar wat als?

En met jouw formule voor doorbuiging, dien je ook nog over een acceptatiecriterium te beschikken, anders kun je er niets mee aanvangen.

Het advies kan ik enkel maar herhalen: schakel een constructeur in, die even ter plaatse komt kijken.
boertje125

die constructeur kan dan gelijk ook de bouwaanvraag verzorgen.
want die is voor een dergelijke constructieve ingreep gewoon verplicht
Rola

die constructeur kan dan gelijk ook de bouwaanvraag verzorgen.

want die is voor een dergelijke constructieve ingreep gewoon verplicht
Dat is dus niet waar, als de verbouwing in basis niet vergunningsplichtig is, wordt deze het niet ineens wel als er een wijziging in de constructie gedaan wordt. Er zou dan bijna geen een vergunningsvrije verbouwing mogelijk zijn.
CoenCo
Technicus

Rola schreef:Dat is dus niet waar, als de verbouwing in basis niet vergunningsplichtig is, wordt deze het niet ineens wel als er een wijziging in de constructie gedaan wordt. Er zou dan bijna geen een vergunningsvrije verbouwing mogelijk zijn.
Helaas..

Volgens de bijgevoegde folder van de rijksoverheid is hiervoor wel degelijk een vergunning nodig, mits dit een dragende, stabiliserende of brandscheidende wand is.

Of de betreffende wand een van deze functies vervult is hiervandaan lastig te zeggen. Vandaar dat het advies luidt om hier een constructeur naar te laten kijken.
Bijlagen
infoblad-verbouwingen-16-7
(228.6 KiB) 151 keer gedownload
boertje125

Rola schreef: Dat is dus niet waar, als de verbouwing in basis niet vergunningsplichtig is, wordt deze het niet ineens wel als er een wijziging in de constructie gedaan wordt. Er zou dan bijna geen een vergunningsvrije verbouwing mogelijk zijn.

Je uitspraak klopt.
indien de verbouwing als vergunningvrij is aangemerkt volgens de BOR bijlage II

Helaas zijn de plannen zoals beschreven daar niet in genoemd.
zie ook
http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/BijlageII/geldigheidsdatum_24-12-2015

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”