Hallo...
Het zal vast al ergens beschreven staan, maar ik kan er na enig zoeken nog niets over vinden.
Wikipedia:
"Bij de Hanzeboog, een spoorbrug over de IJssel bij Zwolle, die gebouwd is met één vast punt op de linkeroever en bestaat uit een ongeveer 1 kilometer lang stalen frame, zit aan de Zwolse kant van de brug een dilatatievoeg, ook wel compensatieinrichting genoemd, die een lengteverschil van bijna een meter kan opvangen."
Is het het mogelijk de uitzetting/krimp te gebruiken als energiebron? De krachten die werkzaam zijn lijken enorm gezien de rekening die ermee wordt gehouden bij bruggen en spoorrails e.d. Is het uberhaubt mogelijk deze krachten te weerstaan en wat gebeurt en dan met het materiaal?
Ik stel me een lange metalen staaf voor die bv mechanisch een tandrad via een versnellingsbak aandrijft met een generator, of in staat is door uitzetting en krimp een gewicht op te te tillen (bezien van elke kant van de staaf is er altijd een toename en een afname van afstand tot het bewegelijke punt). Je kunt dit gewicht laten vallen en de energie winnen. Als de staaf weer ' terug' is kun je weer aanhaken. Maar dit kan ook bij afkoeling. En daar zit een vraag verstopt.
Als bv metaal afkoelt en het krimpt, zou het iets op kunnen tillen. Daar onstaat dus potentiele energie. Maar waar komt dan deze energie vandaan?
Groet,
Tamme.
*)
Uitzettingscoëfficiënt van aluminium is 23,0. Een aluminium staaf van 1 meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 23 micrometer = 0,023 mm langer worden.
Polyamide heeft een uitzettingscoëfficiënt van 120. Keukenzout 40, lood 29, zink 36, ijzer 12.