sajajpm schreef: Ik heb de berekeningen zelf gemaakt en niet met behulp van een formule.
](*,) [-o<
(Zelfs Mister Green geeft het op.)
sajajpm schreef: Ik heb de berekeningen zelf gemaakt en niet met behulp van een formule.
Wat je plaatste bij post: #65sajajpm schreef: Wat bedoel je met een zesde graadspolynoom gelijk stellen aan eentje van de vijfde? x6 = x5 ? , bijvoorbeeld? Ik controleer mijn berekeningen aan de hand van een 3de of 4de graads equation calculator op het internet, of ik bekijk een bepaalde curve op een online graphic plotter. Ik heb de berekeningen zelf gemaakt en niet met behulp van een formule. Mijn berekeningen komen niet overeen met een 3de of 4de graads equation calculator, en ik ontdek tot nu toe ook geen fouten in mijn berekening?(5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)(x-a)2=x5 + x + b= 0
Je heb gelijk, ik ontdekte een fout in mijn berekening : z3 y3 =-8/729 in plaats van z3 y3 =-8/27, en de discriminant moet zijn (D)½ =((-4/135)2 +(2/9)3 )½ in plaats van (D)½ =((-4/135)2 +(2/3)3 )½ en nu klopt t wel t=(-4/135+(D)½ )1/3 +(-4/135-(D)½ )1/3 en x=t+1/3 en x0=x-u=t+1/3-1 x0 ≈ -0,7545038....., mijn methode klopt dus toch wel, voor u=1. De polynomen vergelijking klopt ook niet, maar dat heb ik al gecorigeerd. Dat moet zijn: (x4 +1-a)(x-a)2=x5 +x+b= 0, bedankt voor de correctie. Het gecorigeerde versie heb ik al aan Proffessor Puntje doorgegeven.tempelier schreef: Wat je plaatste bij post: #65
(5x4 +5ax3 +5ax2 +5a3 +1)(x-a)2=x5 + x + b= 0
Het linkerlid is van de zesde graad, het middelste van de vijfde graad.
=======================
Je uitkomsten blijken gewoon niet te kloppen, heb er al zat nagerekend.
Dus is er overduidelijk iets mis mee, lijkt me.
De coëfficienten vergelijken heb ik ook niet van mij zelf, ik heb het geleerd via een website van Prof. Dunham, zie ik hoop dat deze video je het een en ander kan verduidelijken.Th.B schreef: Ik zie niet in waarom dit topic nog bestaat.
De uitkomsten kloppen niet, de berekening gaat keer op keer fout, er is geen duidelijk bewijs (eigenlijk is er helemaal geen bewijs, maar goed). Er is alleen maar gebrabbel over 'overeenkomstige coëfficiënten' en voor de derde keer, die redenering klopt niet. Het is niet zo dat de coëfficiënten van de vergelijking onderaan de eerste pagina aan elkaar gelijk gesteld mogen worden (bovendien introduceer je ook nog eens twee verschillende t's).
NIET.
Je verandert niets ten goede er staat nog steeds een zesde graadsvergelijing gelijk gestel aan een vijfde.sajajpm schreef: Je heb gelijk, ik ontdekte een fout in mijn berekening : z3 y3 =-8/729 in plaats van z3 y3 =-8/27, en de discriminant moet zijn (D)½ =((-4/135)2 +(2/9)3 )½ in plaats van (D)½ =((-4/135)2 +(2/3)3 )½ en nu klopt t wel t=(-4/135+(D)½ )1/3 +(-4/135-(D)½ )1/3 en x=t+1/3 en x0=x-u=t+1/3-1 x0 ≈ -0,7545038....., mijn methode klopt dus toch wel, voor u=1. De polynomen vergelijking klopt ook niet, maar dat heb ik al gecorigeerd. Dat moet zijn: (x4 +1-a)(x-a)2=x5 +x+b= 0, bedankt voor de correctie. Het gecorigeerde versie heb ik al aan Proffessor Puntje doorgegeven.
Je heb gelijk, je mag t5 + t niet vermenigvuldigen met u of een andere term. Daar moet een andere oplossing voor zijn. Daar ben ik mee bezig.Th.B schreef: Dat mag wel, maar jij speelt vals; je vermenigvuldigt alles met u en zegt daarna doodleuk dat u wel 1 moet zijn. Dat mag niet. Hij heeft 3 vergelijkingen en 3 onbekenden, jij hebt 4 vergelijkingen met 3 onbekenden (x, u en t). Het stelsel is niet homogeen, dus je mag niet zeggen dat u = 1.
Professor Puntje schreef: En nog steeds zien we geen formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0.
sajajpm schreef: x^5+x+z=0 -.docx
Maar is het wel mogelijk in een oneindig aantal bewerkingen om het zo maar te zeggen?Elmo schreef: Ja, ik heb het ook gezien.
is inderdaad het beste dat je kan zeggen...
Ik heb het "wetenschappelijke" artikel (vluchtig) gelezen en er staat eigenlijk niets nieuws in. Hij schrijft het resultaat gewoon in termen van een oneindige reeksontwikkeling waarvoor hij de coefficienten moet berekenen. Net zoals al bekend was sinds ~1900. In mijn ogen is het probleem dat in het algemene geval niet aan de convergentie-eis (vgl. 10) zal worden voldaan... Overigens is het artikel erg onduidelijk geschreven: voor mensen die zelf willen kijken... Verder zijn er natuurlijk al vele numerieke oplosmethodes voor hogere-orde polynomen welke elke dag gebruikt worden. Dat is dus ook niet nieuw.
Op andere fora heb ik mensen horen zeggen dat ze hun linkerhand zouden laten afhakken als dit inderdaad een bewijs voor de ongelijkheid van Galois zou zijn. Dat lijkt me een veilige uitspraak.
Als algemene opmerking, Galois heeft het volgende theorema bewezen:
Stelling (Galois):
Er bestaat geen n>4 zodanig dat anxn+an-1xn-1+...+a1x1+a0=0
een algemene oplossing heeft (in een eindig aantal bewerkingen met optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken).
Het bewijs val Galois voor deze stelling is hard en onweerlegbaar. Dat is het leuke van wiskunde...
Dit betekend dus dat deze methode, als zij al werkt, hooguit een numerieke benader-methode is. Knap dat je daarmee zoveel aandacht krijgen kan. Slecht van Fontys dat ze hier hun naam aan verbinden zonder eigenlijk na te gaan wat de waarde ervan is...
Ik heb een oplossing bedacht voor de vijfdegraads vergelijking :a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = 0 ?. a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f deel je door: gx4 + hx3 + x2 + j x + k, dan krijg je : (φx +α) + Rest / (gx4 + hx3 + ix2 + jx + k)=0. Met andere woorden: a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = (φx + α)(gx4 + hx3 + ix2 + jx + k) + Rest = 0. Ik heb de berekeningen uitgewerkt en vele malen gekontroleerd. Algebraïsch heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Wanneer ik de formule met een vijfdegraads vergelijking test, dan blijken de uitkomsten niet te kloppen. Misschien hebben jullie een antwoord hiervoor, of dat jullie fouten in mijn berekeningen kunnen vinden.317070 schreef: Kun je eens uitwerken wat volgens jou de oplossing is van
a x^5 + b x^4 + c x^3 + d x^2 + e x + f = 0 ?