Hmm een voorstel draadje ... welnu, ik ben NewScience, en ik hou erg van privacy ...
... ik ben hier omdat ik hoop op een betere wetenschappelijke discussie, met meer respect voor argumenten en aanzienlijk minder 'ad hominem' dan elders op het internet ... tevens ben ik hier vanwege de deterministische aard van de werkelijkheid, en ik ben erg benieuwd in welke werkelijkheid ik uiteindelijk zit, we gaan het meemaken, al heb ik wel een vermoeden en dat zou goed kunnen betekenen dat ik hier met regelmaat terug ga komen.
Ehrm, verder ben ik een blanke man van middelbare leeftijd met een universitaire opleiding ... mijn universitaire opleiding was vooral een deceptie, omdat ik dacht dat het een plek was om over van alles na te denken, maar het bleek toch vooral een plek om van alles over een specifiek iets te leren. Ook prima ... ... Mijn interesse bleek echter veel breder dan het vakgebied, en door jaren van mijn leven vooral te besteden aan een studentenleven en een specifiek vakgebied, bleek mijn kennis eerder achteruit te hollen dan vooruit... Na mijn afstuderen kwam ik erachter dat ik van heel veel dingen die ik wel heel interessant vond, niets tot nauwelijks meer wist dan middelbare school kennis, en wat ik oppikte van populaire wetenschapsdocu's en via internet discussies bleek ik niet altijd te begrijpen, ofwel, het voldeed totaal niet aan mijn eigen mentale observering, of was allang achterhaald bij de volgende discussie of bleek toch weer totaal anders ...
Dus heb ik op een zeker moment besloten om 'opnieuw' te beginnen, en gebruik(te, en nog steeds) daarvoor de wetenschappelijke opvatting, 'alle kennis is slechts een nog niet verworpen hypothese (aka. het beste antwoord op dat moment), als nieuwe kennis in tegenspraak is met oude kennis, maar in overeenstemming / inpasbaar bij de rest, dan dient de oude kennis verworpen te worden, en de nieuwe ingepast'. Deze nieuwe kennis krijgt automatisch het predicaat 'nog niet verworpen hypothese' ... voor heel veel zaken kon ik zo bestaande kennis weer opnemen, maar tevens gaf het me ruimte om na te denken over manieren om die hypotheses te verwerpen als ik daar toevallig zin in had of tegenaan liep. Ook gaf het een aanzienlijke ruimte in mijn brein om meer te speculeren, of om eerst zelf na te denken over iets en dan langzaam maar zeker op te zoeken hoe anderen er over nadachten, wat er bekend was of is, en hoe dat past in mijn opnieuw opgebouwde 'gedachten werkelijkheid'. ik mag wel zeggen dat ik meer gedachten heb verworpen dan dat er is blijven staan, maar tegelijkertijd is er meer op zijn plek gevallen en heb ik een beter beeld gekregen van wat mogelijk de werkelijkheid is of zou kunnen zijn. Als laatste, heeft het me ook de mogelijkheid gegeven nieuwe ontdekkingen en veranderingen in wetenschappelijke opvattingen makkelijker te plaatsen, en weer te verwerpen als het toch net weer anders bleek ... dit zonder direct het gevoel te hebben dat alles dat ik wist in ene op losse schroeven komt te staan, want dat doet het al uit principe
Voorts ben ik vooral positief en constructief, ik wil weten hoe iets wel kan, en als ik niets meer kan bedenken dat niet verworpen kan worden wens ik pas te erkennen dat iets niet kan. Dit leidt namelijk tot de best mogelijke oplossing of verklaring die er op dat moment voor handen is. Hiervoor gebruik ik vaak, tot frustratie van anderen, discussie ... En ik vind het heerlijk om met iemand te discussiëren die alles afschiet, omdat het me dwingt om verder te denken, hoe het dan eventueel wel weer zou kunnen, of misschien zijn er (rand)voorwaarden, beperkingen, etc. ... Belangrijk om te weten, als je met mij in een dergelijke discussie verzeilt, is dat ik meer dan bereid ben mijn opvattingen te verwerpen (of soms tot een 'agree to disagree' situatie te komen). Hoe koppig ik ook lijk te zijn, als jij met betere argumenten en bewijzen komt, dan is het voor mij duidelijk dat ik mijn opvatting dien aan te passen, maar wees niet verrast als dat niet zomaar is omdat jij wat zegt en ergens een bron vandaan haalt... edoch, als ik overtuigd ben van mijn ongelijk, dan is het tijd om nieuwe kennis in te passen, ipv. vast te houden aan oude niet kloppende overtuigingen. Wat heb ik immers aan die onzin ?! ...
Tegelijkertijd, werkt dat ook zo met dingen die ik nog niet weet, vooral als ze niet passen bij wat ik inmiddels zelf denk, of als ik er nog maar zelden mee van doen heb gehad (of nooit), ik wil weten hoe het zit, waarom het zo zit, als het conflicteert (of wel met iets dat ik weet, dan wel met iets dat ik denk) dan zal ik proberen het middels die argumenten aan te vechten. Hierin ben ik soms net zo volhardend als dat ik kan zijn mbt. zaken waarvan ik wil weten hoe iets wel kan. Maar ook net zo in het vervolg, als ik overtuigd ben krijg je gewoon gelijk, ondanks dat ik misschien 3 paginas lang van alles heb proberen te verzinnen waarom je ongelijk zou kunnen hebben... Ik probeer zo ook te zijn tegenover mijn eigen gedachten, maar dat is niet altijd even makkelijk, tegelijkertijd in twee verschillende modi zitten conflicteert haast uit principe. Uiteindelijk gaat het toch vooral om hetzelfde, ik heb weinig behoefte aan 'BS' ...
En tegelijkertijd, maar dat kan ook liggen aan jaren aan internet discussie, wijkt mijn mening / opvatting over diverse dingen af van gangbare (zoals ik ze noem) 'wetenschappelijke dogmas', zaken die mensen benoemen als werkelijkheid omdat zij vinden dat het werkelijkheid is, of omdat hun berekeningen dat zeggen, en die in overeenstemming zijn met hun interpretatie van de data. Aka, in mijn ogen dan, 'BS' ... Of toch op zijn minst 'nog niet verworpen hypotheses'. Zo heb ik ernstige twijfels over de Big Bang, de interpretatie van de achtergrond straling, donkere materie, en de opvattingen aangaande donkere energie, ook bij de zwaartekracht-constante heb ik mijn twijfels, ernstige vragen, andere opvattingen of onderbouwde alternatieven. Ten dele ben ik ook hier om die aan te kaarten, maar toch vooral voor de discussie over van alles en nog wat...
Voorts ik heb geen probleem aan te geven waar ik onzeker ben, waar ik zeker ben, als ik nog bronnen weet dan doe ik mijn best ze terug te vinden als je ze nodig acht. Ik denk niet van mezelf dat ik alles weet, noch dat ik het beter weet, ik verwacht niet dat je alles weet, noch dat je alles direct begrijpt. Ik heb geprobeerd 'alles' te weten, dat bleek een redelijk grote vergissing, er is namelijk ontzettend veel irrelevant, of complete onzin, die je met zo'n insteek dan toch 'moet willen weten'. Inmiddels heb ik dat aangepast naar 'ik wil meer weten en dan met name over dingen die me blijkbaar interesseren'. Ik heb verder een hekel aan ad hominem, maar heb geen enkel probleem om de confrontatie aan te gaan, edoch als je mij er onterecht op betrapt (ofwel niet uitgelokt of geprovoceerd) laat het me dan aub weten. Ik ben ook wel eens saggerijnig en soms zijn discussies zo verhit, maar wijs me erop en ik zal je een oprechte verontschuldiging aanbieden... argumenten wens ik te vernemen, aanvallen op de persoon is iets voor op de lagere school uit mijn jeugd en blijkbaar 'het internet als iemand het met argumenten niet kan winnen'.
Dat is wel zo'n beetje wat voor dit forum van belang is. Ohw, en ik kan lang van stof zijn, gewoon omdat ik veel details, uitzonderingen, afwijkingen, etc. wens te benoemen, om het lezen makkelijker te maken tracht ik mijn teksten in duidelijke korte alinea's te verwoorden. En ik zuig met leestekens, maar doe mijn best...