Philip Cox
Artikelen: 0

Interactieformules voor de stabiliteit van staven belast op buiging en druk

Dag allemaal,

Ik ben mijn cursus aan het bekijken en kom nu aan de Interactieformules voor de stabiliteit van staven belast op buiging en druk.
(zie afbeelding in bijlage voor de formules)

Hierin is onderscheid tussen staven wel en niet onderhevig aan torsievervormingen.
Als deze unity checks groter zijn dan 1 is er te besluiten dat de staven bezwijken onder torsie?

Kan iemand mij het principe uitleggen van hoe een ligger kan bezwijken onder torsie?
Buiging en normaalkracht (drukkracht) in een ligger veroorzaakt grotere drukspanningen in de bovenflens zoals weergeven op de 2e afbeelding in bijlage.
Veroorzaakt dit principe het torderen? Wat is het verschil met kippen? (enkel buiging zodat bovenflens en onderflens identiek verdeelt zijn in een druk- en trekflens?)

Het kan natuurlijk zijn dat de normaalkracht zodanig groot is dat er geen trekspanningen meer optreden.
Over de hele doorsnede zijn er dan drukspanningen...

Bijlagen
IMG_1907
IMG_1907 400 keer bekeken
IMG_1906
IMG_1906 400 keer bekeken
boertje125

Re: Interactieformules voor de stabiliteit van staven belast op buiging en druk

De formules zijn geldig voor profielen die niet door torsie worden belast.

De torsie wordt veroorzaakt door een externe kracht
veel profielvormen zijn daar erg gevoelig voor

Ik kan het niet goed beschrijven hoe het werkt
maar misschien heb je wat aan een voorbeeld.

pak een stokbrood met twee handen vast en draad dan in tegengestelde richting
dat is bezwijken door wringen
Philip Cox

Ok, bedankt voor je antwoord, je moet dus eerst achterhalen of de staaf al dan niet kan torderen.
Dit kan blijkbaar simpelweg door het torsietraagheidsmoment te toetsen aan het traagheidsmoment.

Het principe van torderen ken ik, maar ik stelde mij de vraag hoe een staaf kan bewijken indien de unity check van de interactieformule voor het gecombineerde effect van buiging en axiale druk groter is dan 1.(ongeacht onderhevig aan torsie al dan niet)

Wat gebeurt er dan precies? De druk over de doorsnede wordt dan zodanig groot dat er laterale knik of dergelijke optreedt?
boertje125

Als een staaf bezwijkt op een combinatie van druk en buiging wordt aan 1 zijde de toelaatbare spanning overtreden
waardoor de staaf knikt

Het zelfde bezwijk mechanische als een op druk belaste staaf alleen de richting waarin de staaf knikt is voorspelbaar

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”