RichardH
Artikelen: 0

Krachten berekening schaarlift

Hey allemaal. 
Ik zit met een probleempje, hoe pak ik het volgende aan?

De vraag:

Hoeveel krachten werken er naar buiten toe, aangegeven met (c). 

(informatie) Doel van deze opstelling.
Ik wil een motorfiets hefbrug maken. De kant-en klare exemplaren zijn gewoon niet naar wens of je betaald erg veel geld.
Ik gebruik hem niet dagelijks.
Daarom wil ik door het zelf te maken de kosten beperken maar misschien nog wel belangrijker: hij moet werken zoals ik dat wil. En dat is met een knopje :D

Hieronder de opstelling. Het is een schaar constructie die in afbeelding 1 in rust (onderste) stand is. 
Op afbeelding 2 is deze in de hoogste stand. Om de schaar-benen naar elkaar toe te trekken wil ik een elektrische lier gebruiken. Deze heb ik in verschillende krachten gevonden maar het blijft betaalbaar tot een maximum van 400/800kg, dit is dus gewicht zonder katrol en met 1 katrol. Daaronder zijn ook verschillende uitvoeringen te krijgen.

Kunnen jullie me helpen te berekenen hoeveel kracht er nodig is om het linker been van de heftafel naar rechts toe te bewegen? 
Het rechter been staat vast aan de onderzijde, de bovenzijde is beweegbaar, aangegeven met een blokje van vast en een rondje van beweegbaar.
Het linker been staat dus links ook los, en aan de bovenzijde vast. 
Afbeelding
Afbeelding 1: heftafel in laagste stand.
Afbeelding
Afbeelding 2: heftafel in hoogste stand. 

Alvast bedankt! :)
CoenCo
Technicus

Re: Krachten berekening schaarlift

De kracht in de lier is héél erg afhankelijk van de hoek die de "scharen" maken in de laagste stand. Dus we hebben een schets nodig met maatvoering met op zijn minst: lengte schaar-armen, afstand tussen opleggingen in laagste stand, hoogte van de schaar in laagste stand, en liefst de hoeken.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
boertje125

Zoals Coenco aangeeft is de laagste stand bepalend.
maar dat niet alleen.
Het is ook van groot belang hoe nauwkeurig de constructie in elkaar steekt.
wrijving en kleine afwijkingen zorgen voor een grote extra benodigde kracht.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”