@Swets: dus wat is die 9549
9549 is een omrekeningsfactor. Ik heb ergens een tikfoutje gemaakt, want de uitkomst is inderdaad 12,6 Nm.
12,6 Nm / 9,8 m/s
2 = 1,28 kgm (1,28 kg aan een arm van 1 meter, tegen de zwaartekracht in).
1,28 / 0,3 = 4,28 kg aan een arm van 30 cm.
Die omrekeningsfactor is een handigheidje:
Het verband tussen koppel en vermogen wordt uitgedrukt met de volgende formule: P = T x ω
Hierbij is P het vermogen in Watt [W], T het koppel in Newton meter [Nm] en omega de hoeksnelheid in radialen per seconde [rad/s]. Deze formule drukt in essentie uit dat arbeid = kracht x verplaatsing in de richting van de kracht, voor een ronddraaiende beweging.
Je kan de formule ook in een meer praktische vorm gebruiken. Dan zet je radialen per seconde om in omwentelingen per minuut, en het vermogen in kW. 1 rad/s = 60 rad/minuut = 60/2pi = 9,549. Maal 1000 voor W naar kW = 9549.
Dit is een dimensieloze omrekenfactor. Dan krijg je P = T * n / 9549
Hierbij is P dus het vermogen in kiloWatt [kW], T het koppel in Newton meter [Nm] en n de omwentelingssnelheid in toeren per minuut.
@Klazon: Bij elektromotoren is het gebruikelijk om het mechanisch vermogen aan de as op te geven.
Ok. Bij mijn weten was dat vroeger niet zo maar misschien vergis ik mij daarin. Maar dan moet de voeding meer vermogen kunnen leveren. Wat is een reëel rendement bij moderne DC motoren?