317070 schreef:Nog iets om dan mee rekening te houden. De deformatie mag niet groter zijn dan 1 zo'n gat, anders wordt zo'n gat onstabiel en verdwijnt hij als het Schwartz oppervlak (lokaal) minimaal wil zijn. Als twee overliggende kanten elkaar raken, verandert namelijk de topologie van het oppervlak.
De deformaties mogen inderdaad niet willekeurig groot worden, dus zullen we een niet-lineaire theorie krijgen. Mijn aanpak was er dan ook op gebaseerd het vlak zelf als
gegeven te beschouwen. Wezenlijk kenmerk van het model is dan dat de lege driedimensionale ruimte is voorzien van zo'n Schartz-D oppervlak. Voor de
evolutie van deformaties in dat oppervlak zullen dan wetten in de vorm van differentiaalvergelijkingen moeten gelden.
Nu, ik wil misschien nog eens laten vallen dat isotropie een fundamenteel probleem van dit model is. Het heelal is isotroop, de Schwartz-oppervlakken zijn dat niet. Hopen dat erg moeilijke wiskunde dit gaat oplossen, zonder een aanwijsbare reden te kunnen geven (hoeft zelfs niet zuiver wiskundig te zijn. Intuïtief is voor mij ook goed) getuigt volgens mij meer van de kar voor het paard spannen.
Als we de afstand d klein genoeg kiezen is het voorstelbaar dat we in de praktijk niets van die anisotropie merken. Met name wanneer de met deeltjes corresponderende deformaties een flink deel van het oppervlak mogen bestrijken. Maar het kan ook heel goed zijn dat het model op je aangegeven punt spaak loopt.
Waarom zouden die Schwartz-oppervlakken eigenlijk überhaupt een goed model zijn? Ik kan me werkelijk geen enkel argument herinneren in dit topic.
Ik ook niet. Maar ik vind het wel leuk om te kijken waar dit idee toe leidt. In "Theorieontwikkeling" gebeurt toch al zo weinig interessants meer. Het kan daarom geen kwaad wat aan de zeldzame topics die niet overduidelijk onzinnig zijn mee te helpen.