Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
vanthag
Artikelen: 0

Berekening Luchtdoorlaat

Hallo, 

Ik ben nieuw op dit forum, dus excuseer mij als ik iets tegen de regels in doe.

Probleem; Lucht doorlaat Betonnen product met gaten patroon:
Jaren lang is er berekend dat het aantal luchtdoorlaat in procenten via de oppervlakte berekend worden.
Doordat de maantjes een lossingshoek hebben van 17,5mm, ben ik van mening dat er meer lucht doorkomt dan het aantal procenten die via de oppervlakte wordt berekend. Mede door stuwingskracht en zuigkracht door lossingshoek.
Bijgevoegd in PDF:

Betonnen vloer met maantjes (lossingshoek 17,5mm). Aan de onderkant wordt er mede door tunnels constante lucht geblazen. (deze afstelling hangt af van welke gewassen er op komen te liggen)

Hoe te berekenen:

Graag wil ik weten hoe ik moet uitrekenen als de ventilator constant is, wat mijn percentage per vloer(2000x1200x200) is. (in pdf) hebben de maantjes aan de bovenkant een oppervlakte van 59,69mm². Hiervan de helft kom ik op 117.06mm². Onderzijde kom ik op 179.25mm².

Hopelijk kan iemand mij helpen, want dit probleem wil ik goed aanpakken en theoretisch onderbouwt.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,
Bob
Bijlagen
Vraag
Vraag 1460 keer bekeken
Pinokkio
Pluimdrager

Re: Berekening Luchtdoorlaat

Graag wil ik weten hoe ik moet uitrekenen als de ventilator constant is, wat mijn percentage per vloer(2000x1200x200) is.
Wat bedoel je precies? Het percentage gatoppervlak t.o.v. totaal vloeroppervlak? Dat is toch eenvoudig te berekenen?
hebben de maantjes aan de bovenkant een oppervlakte van 59,69mm². Hiervan de helft kom ik op 117.06mm². Onderzijde kom ik op 179.25mm².
Volgens mij heeft elk halve maantje aan de bovenzijde een oppervlak van 6000 mm2 , alle 25 halve maantjes zijn samen 0,15 m2 aan bovenzijde.

Een ventilator levert geen constant debiet, maar een debiet afhankelijk van de tegendruk die hij ondervindt. Die tegendruk is de drukval over de vloerplaat met halve maantjes, plus wat daar op ligt en ook stromingsweerstand geeft. Zou je dus het aantal halve maantjes vermeerderen dan zal het debiet van de ventilator toenemen, maar het debiet per half maantje neemt juist af. En vice versa.

De stromingsweerstand van elk halve maantje wordt vooral bepaald door de kleinste doorsnede, (bovenzijde in dit geval), maar de lossingshoek en de dikte van de plaat hebben ook invloed.

Ik vraag me af waarom iemand in het verleden gekozen heeft voor openingen in de vorm van halve maantjes. Wat zou die persoon toen gerookt hebben?
Gewassen drogen op een rooster van gaas lijkt mij heel wat efficienter dan op een vloer waavan slechts 10 % open is.

@moderator: dit topic past beter in Thermodynamica en Stromingsleer.
vanthag

Hallo Pinokkio,

Pinokkio schreef: Wat bedoel je precies? Het percentage gatoppervlak t.o.v. totaal vloeroppervlak? Dat is toch eenvoudig te berekenen?

Het eerste is inderdaad eenvoudig te berekenen. Het gaat ook niet om welke oppervlakte de vloeren hebben. 

Het gaat mij dus puur om hoe ik het moet berekenen. Ik wil graag weten of er net zoveel lucht aan de bovenkant uit gaat (namelijk 7% van de vloeroppervlakte) of door middel van stuwingskracht en zuigkracht dat er meer percentage door heen gaat. 

Het aantal % hangt af van hoeveel maantjes er in moeten. Ik wil graag weten wat de minimaal nodig heb in een betonnen vloer.

Pinokkio schreef: Ik vraag me af waarom iemand in het verleden gekozen heeft voor openingen in de vorm van halve maantjes. Wat zou die persoon toen gerookt hebben?
Gewassen drogen op een rooster van gaas lijkt mij heel wat efficienter dan op een vloer waavan slechts 10 % open is.

Moest wel even lachen wat je zei, en nee ik heb niks gerookt..  :D Dit is juist een innovatief idee en net op de markt.
Hier wat informatie: 

Enne google maar eens op opslag aardappelen en je zult zien dat er geen roosters liggen;) Als je er eentje rookt wil je mij dan even melden als je nog een goed idee hebt!

Groeten,
Bob

Pinokkio
Pluimdrager

Je schreef eerder over drogen van gewassen. In combinatie met die halve maantjes moest ik aan een wietdrogerij denken, vandaar.

Maar het gaat blijkbaar over het drogen van aardappelen.

Werk jij bij de fabrikant van die platen, of ben jij als klant van plan zulke platen daar te kopen?
vanthag

Klopt. Het is ook het drogen van de gewassen. Om lucht door de gewassen te blazen blijven ze droog en gaan deze niet rotten. Haha goed gevonden;)

Het gaat over meerdere gewassen zoals uien, wortels,  eigenlijk alles wat opgeslagen kan worden. 

Klopt ik werk bij het bedrijf waar ze de producten maken. Ik ben opzoek naar het antwoord dat mij ver kan helpen in het evaluatie proces. 
Pinokkio
Pluimdrager

Mede door stuwingskracht en zuigkracht door lossingshoek.
De lossingshoek geeft geen zuig- of stuwkracht.

Het is me nog steeds niet duidelijk wat je precies wil berekenen, maar eerst wat theorie:

Het luchtdebiet door een gat is afhankelijk van het oppervlak van het gat, de vorm van het gat en het drukverschil over het gat.
Voor een rond gat in een dunne plaat geldt:

Gas Flow through Hole
Gas Flow through Hole 1461 keer bekeken

Jouw betonnen vloerplaat is erg dik t.o.v. gatopening, en de gaten zijn niet rond, gatoppervlak neemt vanwege lossingshoek geleidelijk af. Wat in jouw geval de waarde van Cd zal zijn is niet eenvoudig te berekenen, maar orde van grootte zal toch wel 0,6 zijn.

Zoals ik al eerder schreef: een ventilator levert geen constant debiet, maar een debiet afhankelijk van de tegendruk die hij ondervindt. Die tegendruk is de drukval over de vloerplaat met halve maantjes, plus wat daar op ligt en ook stromingsweerstand geeft. Zou je dus het aantal halve maantjes vermeerderen dan zal het debiet van de ventilator toenemen, maar het debiet per half maantje neemt juist af. En vice versa.

Elke ventilator heeft een karakteristiek (fan curve) die verband tussen druk (pressure) en debiet (flow) geeft, bijvoorbeeld:

Afbeelding

De rode lijn is de systeemcurve, in dit geval volgens de eerder genoemde formule voor Q.
Het snijpunt met de Fan curve geeft het werkelijke operatiepunt van de ventilator.
Zou je het aantal gaten verminderen of kleiner maken dan schuift het naar links, met meer of grotere gaten schuift het naar rechts.

Je kunt dus niks zeggen over het debiet door een hoeveelheid gaten (maantjes),
of hoeveel gaten je nodig hebt voor een bepaald debiet,
als je niet weet wat de karakteristiek van de gebruikte ventilator is.

Het is heel belangrijk dat je dat begrijpt.

Terug naar “Wiskunde”