AWG
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 jan 2016, 15:33

Berekening trekkracht lier boothelling

Kan iemand ons helpen.
Onze watersportvereniging heeft een helling voor het op de kant zetten van boten.
De elektrische lier moet vervangen worden.
Hoeveel trekkracht hebben wij nodig?
Helling hoek is +/- 15 graden.
Maximum gewicht boten is 10 ton.
Welke veiligheidsfactor moet toegepast worden.
Wij maken gebruik van rails met daarop een door een kabel voortgetrokken wagen met stalen wielen, op vlak terrein kan deze met mankracht verplaatst worden (6 man duwend met 50 kg (? ) per man, dus maximaal +/- 300 kg rolweerstand).
 
Ik kan bijna alles maken met mijn handen maar een dergelijke berekening gaat mijn petje te boven!
HELP !!!
 
AWG
jwilbers
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: do 15 jan 2015, 09:15

Re: Berekening trekkracht lier boothelling

Als dit een installatie gaat worden waarbij er mogelijk een aansprakelijkheid geld (de lier breekt, de boot zinkt en met een beetje pech iemand in het ziekenhuis) dan wil je een officeel ontworpen en gekeurd systeem hebben. 

Als je dit niet uit kunt rekenen (middelbare school natuurkunde) dan moet je er zeker niet aan beginnen en een bureau inhuren.
De veiligheidsfactor wordt beschreven in de machine richtlijn. Geen idee wat die is maar die kan zomaar een factor 6-7 zijn.
 
Mijn advies: Huur een bedrijf in die dit voor je doet.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Berekening trekkracht lier boothelling

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Berekening trekkracht lier boothelling

  10 ton op een helling van 15° voelt aan als 10·sin(15)= 2,6 ton verticaal.
je rolwrijving vermindert wat, maar dat was ook maar een schatting van je, die overigens zeker niet out of this world klinkt. . 
verder moet de lier die 10 ton ook nog op gang brengen.
zeg dat je wil dat die boot na 10 seconden met 0,5 m/s (ca 2 km/h) die helling op kruipt dan is een versnelling nodig van 0,05 m/s² en dus een  extra kracht van 10000 x 0,05 = 500 N komt overeen met extra ca 50 kg verticaal hijsen. 
 
al met al is een natuurkundig theoretisch antwoord dus een lier die 3 ton verticaal kan tillen. 
Veiligheidsmarges? no idea.....
 
Een betrouwbare leverancier van lieren moet hier toch ook al een heel goed idee van hebben. 
Verder zou er op de wielen van de wagen een systeem bedacht kunnen worden dat er voor zorgt dat bij kabelbreuk de wagen niet met boot en al terug de helling af dendert. 
 
op elk wiel een extra wiel met asymmetrische tanden bijvoorbeeld:
veiligheid
veiligheid 3531 keer bekeken
 
kan wel linksom maar niet rechtsom draaien, tenzij je die staaf die erop ligt optilt en wegdraait.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
boertje125
Artikelen: 0
Berichten: 902
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 18:49

Re: Berekening trekkracht lier boothelling

bij een gekochte lier mag je er van uitgaan dat de kabel niet breekt als de lier in staat is het gewicht te hijsen.
De lier zal het altijd eerder begeven.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Berekening trekkracht lier boothelling

boertje125 schreef: mag je er van uitgaan dat de kabel niet breekt 
een nieuwe kabel vast niet. Maar kabels blijven niet nieuw.
 
En overigens gelden altijd nog de wetten van Murphy  :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”