Anonymous
Artikelen: 0

Re: hoe groot is het heelal

stel als er een rand is dan moet er wel achter die rand iets zijn maar wat :shock: want als er niks is dan kan die rand ook nie groter worde omdat niks niks is en een rand wel
Anonymous

Zover ik begreep ik er geen rand en is het uitdijende universum oneindig groot en zonder randen.

In dat geval is het antwoord op de vraag hoe groot het is "oneindig groot".

Net zoiets als je over de dichtheid van een zwart gat zou spreken.
RagingR2

swartjuh, stel dat er een grens zit aan de ruimte, dan hoeft daar achter niet perse iets te zitten. Daarom heet het ook de grens van de ruimte. :shock:

Daarachter *IS* geen ruimte, en dus kan er uberhaupt niets zijn. Het is niet net zoals bij lucht, dat waar geen lucht gaat er nog altijd vacuüm is. Waar geen ruimte is, daar is... niets.

Nogmaals als er een grens is is het geen muur waar je op kan kloppen. Het zou kunnen dat het 'raster' van ons tijdruimtestelsel ergens eindigt, en dat is dan waarschijnlijk niet zo van "hee hier houden de blokjes op, hier heeft iemand met de schaar het heelal afgeknipt". Ik denk als er een rand is dat je dan aan de rand hele gekke dingen mee kan maken zoals tijd- en/of ruimtevervorming en dat het zeg maar naar een bepaalde limiet toeloopt zoals bij een zwart gat. Misschien is ook wel zo, net als bij een zwart gat (althans dat is momenteel geloof ik de theorie over zwarte gaten) dat het lijkt op te houden, maar dat je daarachter weer op een ander plek in het heelal uitkomt.

Eerlijk gezegd, als er randen bestaan lijkt het mij sterk dat wij die randen kunnen bereiken of zelfs waarnemen, nog afgezien van het feit dat het waarschijnlijk nogal ver weg is. Immers, iets dat er niet is, kun je toch ook niet waarnemen?

@ OSF, ik weet er het fijne niet van hoor, maar hoe kan het heelal tegelijkertijd uitdijend en oneindig groot zijn? Als het uitdijt, dan komt dat toch uit het idee voort dat het heelal uit klein begonnen is (de oerknal) en daarna is begonnen met groeien? Maar dan heeft het heelal toch gewoon een absolute grootte?
Anonymous

@ OSF, ik weet er het fijne niet van hoor, maar hoe kan het heelal tegelijkertijd uitdijend en oneindig groot zijn? Als het uitdijt, dan komt dat toch uit het idee voort dat het heelal uit klein begonnen is (de oerknal) en daarna is begonnen met groeien? Maar dan heeft het heelal toch gewoon een absolute grootte?
Het idee (zoals een natuurkunde student me het uitlegde) is dat je het moet vergelijken met een balon. Teken twee stippen op een balon en blaas het op. De twee stippen komen verder van elkaar af te staan. Dat is uitdijing.

Maar, het universum is plat, en niet rond, gezien de metingen. Dus dat balon idee is niet overal op toepasbaar.

Na een fractie na de BB was het universum oneindig. Hoe ik me dat moet voorstellen weet ik niet en kan ik denk ik niet. Beperking van menselijk voorstellingsvermogen denk ik. Uitrekenen kan weer wel.

Niet vreemd opzich, bij een zwart gat loop je ook aan tegen dat soort nare dingen.
Anonymous

Als het heelal met de lichtsnelheid uitbreid he? Komt toch omdat het licht sneller dan alles is dus dat licht gaat maar door toch? en daarom breidt het uit met de lichtsnelheid. Maar dan kunnen wij toch nooit de grens bereiken omdat we mischien nooit met de lichtsnelheid kunnen reizen. Al zou dat wel zijn dan kunnen we toch gewoon buiten die grens omdat er eigenlijk geen grens is ???????? Het is vaag geschreven en ik ben een leek ik weet maar een fractie van dat alles maar hier zat ik toch mee. Kan iemand antwoord geven????
honeybee

weet iemand precies hoe oud het universum is?
Volgens de laatste berekeningen is het universum 14.3 miljard jaar oud
Animaux0

Iedereen gaat er toch vanuit dat het heelal ontstaan is vanuit de big bang, maar aangezien het heelal toch oneindig is, zijn er dan al geen triljarden bigbangs iedere seconde, buiten het heelal is er niks of een zwart gat of wat dan ook maar is er daarna dan ook niet net een big bang gebeurdt met een heel eigen heelal opzich.

Als je een sterrenstelsel vergelijkt met het heelal zoals wij die kennen heb je buiten dat sterrenstelsel nog een sterrenstelsel, of heelal dan. het stopt toch niet waarom kan er dan niet nog een big bang zijn google²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²² lichtjaren weg.
qrnlk
Lorentziaan

De inhoud van het universum kan een eindig volume zijn zonder dat we ooit tegen een rand zouden oplopen. De ruimte moet dan echter wel op zichzelf terug krommen zodat ongeacht in welke richting je in een rechte lijn zou gaan reizen uiteindelijk zou je hier weer uitkomen, een kromming in een 4de ruimtelijke dimensie. Aangezien we niet buiten onze 3d ruimte kunnen gaan zijn wij niet in staat om over de grenzen van dit universum te gaan. Vermoedelijk is het universum momenteel zo groot dat dit rondje nog niet mogelijk is geweest in de tijd dat het universum bestaat: Het rondje in lichtjaren is altijd langer dan de levensduur van het universum op dat moment.

Ik kan me vaag herinneren dat een tijdje geleden was ontdekt dat het universum steeds sneller groter word... kan iemand dat bevestigen?

(Dit verondersteld dat dit universum reeel is en niet bijvoorbeeld een holografisch projectie op een oppervlak. Er zijn aanwijzingen dat dit model correct zou zijn: De maximale informatie inhoud van een volume ruimte verhoud zich tot het oppervlakte van de omsluitende bol, niet tot de inhoud. Dat is zeer opmerkelijk! zie http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_principle )
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Animaux0

Afbeelding

Dit is wel een zeer simplistische tekening maar dit kan misschien beter verklaren wat ik bedoelde.

Het universum is misschien 13.8 miljard jaar oud, maar wat was er voordien dan?

Het universum zoals hier altijd voorgebracht wordt toch aanzien als een soort van cirkel die aan het uitbreiden is of die terugkomt opzichzelf in een loop maar daarbuiten is er toch ook (n)iets
remember

Hallo allemaal

Dit is mischien niet het goede topic, maar ik heb een vraag die bezoekers van dit forum mischien kunnen beantwoorden

Ik heb sinds kort http://www.shatters.net/celestia/ ontdekt, een erg leuk programma, maar ik vraag me af of er nog meer soortgelijke zijn, ik kan ze niet vinden, maar weet iemand mischien iets???

Alvast bedankt

grrr Remember
Ruben Kwast

Ik heb sinds kort http://www.shatters.net/celestia/ ontdekt, een erg leuk programma, maar ik vraag me af of er nog meer soortgelijke zijn, ik kan ze niet vinden, maar weet iemand mischien iets???

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=1627 :wink:
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
remember

Hartelijk bedankt

Ik ga even zoeken

gr
qrnlk
Lorentziaan

@Animaux0: De cirkels in jouw grafiek doen vermoeden dan ruimte (in jouw grafiek white space) er altijd al was en dat de big bang deze alleen maar gevuld heeft (de inhoud van de ovalen).

Ik ben het idee dat de ruimte/tijd zelf (onderdeel van) het universum is, dat in het begin de ruimte voor het eerst werd opgespannen en dat het er voordien nog niet was.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Animaux0

wat was er dan voor dat de ruimte bestond?

Als de big bang onstaan is door een zwart gat die alles heeft opgeslokt en dan is geexplodeerd. Hoe komen al die deeltjes daar dan die het zwart gat heeft kunnen opslokken en zou het daarvoor dan ook niet al een keer gebeurd kunnen zijn.
Ruben Kwast

zou het daarvoor dan ook niet al een keer gebeurd kunnen zijn.

Ja, precies. Het universum zet uit, krimpt, zet uit, krimpt, enz...

Over alles wat er voor het universum zoals wij dat nu kennen was kunnen we slechts gokken. Ik ga ervan uit dat er buiten ons universum dimensies zijn die wij niet kunnen bevatten en dat alles zo eindeloos door gaat (3e dimensie in 4e, 4e in 5e, enz...)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Terug naar “Ruimtefysica”