Bedoel je zo een? : https://www.gotron.be/zenerdiode-12v-1-3w-108ma.html
Alvast heel erg bedankt! U heeft mij echt al veel geholpen en tegen woensdag moet mijn voorbereiding klaar zijn.
Uit metingen is mij gebleken dat de spanning wel 40 volt kan worden. En daarvoor hoef je niet eens zo erg hard te fietsen.Olof Bosma schreef: Maar bij een lagere belasting (wanneer je versterker geen signaal krijgt) kan de spanning flink oplopen en kan best hoger dan 15 V worden.
ArthurVdBossche schreef: Waarom is een diode van 7V dan niet goed?
Dit was hoogstwaarschijnlijk mijn laatste vraag heel erg bedankt voor de vele en snelle antwoorden! U heeft mij echt goed geholpen!Hopelijk werkt het!
klazon schreef: Uit metingen is mij gebleken dat de spanning wel 40 volt kan worden. En daarvoor hoef je niet eens zo erg hard te fietsen.
Fietslampen met leds verbruiken aanmerkelijk minder stroom dan gloeilampjes. Dan kan de spanning ook ontoelaatbaar oplopen, en daarom zijn zulke lampen ook voorzien van zeners.
Dat is zo, maar bij een hogere spanning heb je minder stroom beschikbaar.Olof Bosma schreef:Hieruit blijkt ook dat het inderdaad zonde is om maar 7 V te gebruiken; 12 V zit er gemakkelijk in.