rene004
Artikelen: 0

Weerstandsmoment neemt af bij plaatsen dunne verstevigingsstrip

Hallo,

Voor mijn werk willen we graag twee containers aanelkaar koppelen.
Hiervoor heb ik de sterkte van het de primaire constructie bekeken en blijft dat deze nog zwakke punten heeft wanneer die op de uiterste punten rust.
Nu zijn de containers ook voorzien van schopranden op de dragende constructie, Die in mijn ogen de constructie altijd sterkte zullen maken.

Het vreemde is echter wanneer ik de schopranden meereken wordt het weerstandsmoment lager en de constructie zwakker.
Het minimale weerstandsmoment (section modulus) is je traagheidsmoment gedeeld door de afstand tussen het zwaartepunt en de maximale vezel afstand.
Vanuit de berekening gekeken snap ik dat een dunne hoge strip kan leiden tot een lager weerstandsmoment, alleen zal dit in de praktijk toch nooit de constructie verzwakken ?

Wie kan me uitleg geven waarom de constructie zwakker lijkt te worden ? Zie ook bijgevoegde screenshots van het weerstandsmoment.
Michel Uphoff
Moderator

Re: Weerstandsmoment neemt af bij plaatsen dunne verstevigingsstrip

We zien die screenshots niet. Kan je ze alsnog plaatsen?

Kies uitgebreid bewerken onderin het venster en voeg de afbeeldingen als bijlage toe.
rene004

Mijn excuses.

In de eerste screenshot de waardes van de orginele koker.
In de tweede is te zien dat hij is verzwakt door de enkelzijdige strip.
In de derde is hij wel versterkte doordat ze aan beide kanten zitten.

Nu is het mij niet duidelijk waarom het weerstandsmoment afneemt, ook een dunne strip zal altijd iets versteviging geven ?
Bijlagen
Koker + Strip dubbelzijdig
Koker + Strip dubbelzijdig 465 keer bekeken
Koker + strip eenzijdig
Koker + strip eenzijdig 465 keer bekeken
Koker orgineel
Koker orgineel 465 keer bekeken
wladi95

dit komt door dat het weerstandsmoment over de y-y lijn berekent wordt of over de z-z lijn. aangezien het om een koker gaat maakt dat nog niet eens zoveel verschil uit. het gaat erom dat het zwaartepunt verplaatst wordt van je koker. bij je eerste screenshot zien we juist dat je de constructie zwakker wordt door die strip aan te brengen. Dit komt dus doordat het zwaartepunt ongunstiger komt te liggen. probeer hem eens in het midden van je balk te plaatsen. zodat alleen de hoogte veranderd wordt van je zwaarte punt.

Voor mij klinkt dit het meest logische. 

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”