Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: Een empirisch verschil tussen SRT en LET?

<modknip>

Ook het afdoen van de lengtecontractie in de SRT als "niets anders dan een coördinaat-transformatie die instantaan optreedt" is een helaas veel voorkomende denkfout. Wanneer je wat dieper in de (geschiedenis van de) relativiteitstheorie duikt zie je dat het zo simpel niet kan zijn. Wellicht helpen de onderstaande links je op weg:

https://en.wikipedia.org/wiki/Born_rigidity

http://www.mathpages.com/home/kmath422/kmath422.htm

Het komt er kortweg op neer dat instantaan intredende lengtecontracties <i><b>bij versnellingen</b></i> alleen met veel kunst- en vliegwerk in zeer uitzonderlijke situaties te realiseren zijn. Het probleem van het intreden van de lengtecontractie is dan ook veel ingewikkelder dan je lijkt te realiseren. De vertraging bij het intreden van lengtecontractie <i><b>bij het versnellen</b></i> van een stoffelijk voorwerp(je) is iets waar we ook in de SRT mee te maken kunnen hebben.

Of mijn huidige mening verschilt van die aan het begin van dit topic is niet zo interessant: naarmate ik meer over zaken nadenk en mij kritiek (voor zover zinnig) ter harte neem stel ik mijn opvattingen bij.

<modknip>
Marko

Het doet er niet toe of het "probleem" ermee verdwijnt. Voor wat je wil doen is er geen probleem. 

Waar het op neerkomt is dat je de SRT gebruikt voor een situatie die anders is dan die tijdens de meting optreedt, en waar deze ook helemaal niet zo geschikt voor is. Voor zover er al een probleem is, is dat er een die je zelf creëert.

Het heeft niet zoveel zin om met Wikipedia-artikelen te strooien. <modknip>
Te meer omdat ze niet relevant zijn. Born rigiditeit gaat over het optreden van lengtecontractie op verschillende plaatsen in een object. Hier gaat het over het optreden van een lengtecontractie op verschillende tijdstipjes t, die, vanuit de SRT gezien, noodzakelijkerwijs bij dat tijdstip t horen en de snelheid die het deeltje op dat tijdstip t heeft. Binnen de SRT is geen sprake van een zekere vertraging die aangebracht moet worden, en waarin de snelheid van tijdstip t-Δt genomen moet worden om de lengtecontractie op tijdstip t uit te rekenen. Er is namelijk niets, geen ether, waar die vertraging uit zou moeten volgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Michel Uphoff
Moderator

Opmerking moderator

Wederom wordt de toon onvriendelijk. Betreffende passages zijn weer verwijderd. 
Nog een onvertogen woord en het topic gaat op slot.

Opmerking moderator

Topic is gesloten

Terug naar “Theorieontwikkeling”