Tot enkele jaren geleden was ik erg actief op dit forum, vooral dan in de rubriek 'Psychologie en sociologie'. Er was toen ook een erg goede moderator en ik had echt wel het gevoel dat we van elkaar konden leren. Toen die moderator vertrokken is, met alle respect daarvoor natuurlijk, is het eigenlijk bergaf gegaan met het subforum 'psychologie', vind ik. De kwaliteit van de berichtjes werd minder, berichten die niks te maken hadden met psychologie als wetenschap en eerder een gezellige losse babbel waren, werden gewoon behouden,...
Omwille van die reden én zeker ook wegens behoorlijk wat tijdsgebrek, kom ik eigenlijk maar heel af en toe meer langs. En ik merk dat ik wat verloren loop: enerzijds 'buiten' WF, waar ik op zoek ben naar een forum over 'psychologie' die de goede kwaliteit heeft van hoe dit subforum hier draaide, tot enkele jaren geleden.
Anderzijds ook binnen WF, omdat er nu wel heel vaak berichten zijn die gewoon een babbel weerspiegelen en totaal niet meer wetenschappelijk van aard zijn. Een paar enkelingen proberen dan wel een wetenschappelijke insteek te doen, waarvoor ik bewondering heb, maar daar wordt vaak niks mee gedaan. Ik zie topics van 3 pagina's lang waarin een beginvraag wordt gesteld naar 'hoe het komt dat x anders is dan y', terwijl niet eens is vastgesteld dat x anders is dan y. En er wordt dan lustig op los gedacht wat de redenen zouden kunnen zijn... Zoiets is demotiverend om te zien, merk ik, voor mij althans...
Bovendien wordt het dan zeker nog niet steeds gesmaakt als je er wel een wetenschappelijke noot in probeert te brengen. Want dan ben je een spelbreker. Dat merkte ik al meermaals op. Ik kan dan natuurlijk telkens gaan uitleggen over wat wetenschappelijke psychologie inhoudt, maar misschien heb ik daar niet steeds meer zin in. Ik zoek namelijk vooral goede discussies over psychologische fenomenen die echt wetenschappelijk te benaderen zijn en die een leerrijke discussie kunnen opleveren.
Mijn idee is dan ook dat er over het algemeen te weinig streng wordt gemodereerd in het subforum 'psychologie en sociologie'. Ik benadruk wel 'over het algemeen', want ik zie zeker ook andere zaken!
Ik besef ook erg goed dat ik dit niet zomaar allemaal op de rekening van WF kan toe schrijven!!! Dat zou veel te makkelijk zijn! Net zoals hierboven al werd aangehaald: je kan mensen niet verplichten om tot hier te komen én je kan mensen die er weinig over weten niet verwijten dat ze hun populaire visie over psychologie uitproberen. Verder besef ik ook dat de moderatoren het zo al druk genoeg hebben en eigenlijk al fantastisch werk leveren, op hun terrein, als vrijwilliger dan nog! Moderatoren hebben soms ook subfora onder hun hoede, waar ze zelf beperkte kennis over hebben, vermoed ik. En ik ben zelf weg getrokken uit WF, wat betekent dat ik ook mijn pogingen heb gestaakt om de kwaliteit van 'psychologie en sociologie' op te krikken.
Nu, het neemt niet weg dat ik denk dat het subforum 'psychologie en sociologie' misschien wel meer professionelen zou aantrekken als er wat strenger wordt gemodereerd en meer berichten ervan naar het café verplaatst worden.
Zonder veel bijbedoelingen, maar welke zijn eigenlijk jullie minimumeisen (tja, tijdsgebrek...
)om als moderator te kunnen optreden in een subforum van WF?
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-