Ik zit momenteel in vwo 6 en ben bezig met mijn profielwerkstuk: het maken van een railgun. Hierbij ontstaat als gevolg van een grote stroom in de railgun een lorentzkracht die ervoor zorgt dat een projectiel uit de loop gaat. Voor de levering van deze stroom wordt gebruik gemaakt van enkele 350V 10000µF condensatoren. Deze zijn via aluminium strips parallel aan elkaar geschakeld. Ik heb nu (helaas zonder succes) tests gedaan. De condensatoren zijn succesvol opgeladen tot 300V+, maar bij het ontladen heb ik problemen. Hier heb ik hulp bij nodig.
Om de condensatoren te ontladen heb ik respectievelijk gebruik gemaakt van een 4 kOhm weerstand en een 10 kOhm weerstand, die aan het aluminium (waarmee de condensatoren geschakeld zijn) zijn verbonden. De spanning werd al gauw lager, maar uiteindelijk was er een probleem met de weerstand. Deze ontplofte namelijk (tot tweemaal toe), toen de condensatoren nog niet volledig ontladen waren.
Weet iemand misschien waarom de weerstanden ontploften, en hoe ik dit kan voorkomen? Hoe groot moet de weerstand zijn en waarom? Heeft de capaciteit van de condensatoren hier nog invloed op?
Als er nog extra informatie nodig is / vragen zijn, hoor ik het graag.