vincentcius
Artikelen: 0

ammoniak als brandstof

beste chemicussen
als je urine opslaat en de bacterien hun werk laat doen krijg je een enorme ammoniak ontwikkeling .Stel je doet het rechtstreeks in een gasfles zodat deze de druk aan kan .Zou je dan niet gewoon een brander hebben.Ben  benieuwd vrg vincent
rwwh

Re: ammoniak als brandstof

Tja, theoretisch zou je die ammoniak wel kunnen verbranden. Een gezond mens plast ongeveer een halve mol ureum uit, en dat levert bij hydrolyse ongeveer 1 mol ammoniak. Alleen is die ammoniak dan nog wel opgelost in het water, want het lost heel goed op. Een gasfles lijkt me dan niet echt nodig. En hoe je het praktisch wilt verbranden?

Dit laat me nog met de vraag zitten waarom je dit zou willen?
vincentcius

Nou ik heb wel eens een beetje urine in een cola fles twee weken bewaard .Daarna stond I door waarsch door inwerking van bacterien helemaal hard van de gas vorming.Dus is niet alles meer opgelost in water neem ik hier uit op.Dan is het toch gratis brandstof .
gast026

Tja, maar uiteindelijk voor jezelf nooit rendabel om het op te vangen, het levert simpelweg te weinig energie op. Kan je van 1 plasje na x weken een vuurtje 3 seconde laten branden. We doen het trouwens wel degelijk al met mest van koeien..
gravimetrus

Bij (koeien, varkens)mest vergisting wordt de mest (organische fractie) door bacterien niet omgezet in NH3 maar voornamelijk in methaan (biogas). NH3 emissie is ook sterk gereguleerd.

Dit biogas wordt gebruikt in gasmotoren voor WKK

De verbranding van ammoniakgas lukt ook alleen met een (dure) katalysator.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”